Tworzyć dla dzieci

Od serii do akcji


Akcja „Czytam sobie” – dlaczego warto wspierać samodzielne czytanie

Na półkach księgarskich coraz częściej znaleźć można ciekawe, mądre i pięknie zilustrowane książki dla dzieci w każdym wieku – dla tych, którym się czyta, i tych, które już doskonale opanowały niełatwą, a jakże przyjemną sztukę czytania. Do tej pory brakowało jednak propozycji dla starszych przedszkolaków i najmłodszych uczniów, stawiających pierwsze kroki w samodzielnej lekturze. Zbyt proste teksty wydawały się infantylne, a stronice zadrukowane gęsto małą czcionką – trudne i zniechęcające. Dlatego pojawienie się serii Czytam sobie stało się powodem do radości zarówno dla dzieci, które wreszcie odnalazły przyjazny sposób nauki czytania, jak i dla rodziców, z dumą obserwujących postępy czynione przez najmłodszych.

Do tej pory w serii ukazało się 15 książek podzielonych na trzy poziomy trudności. Na pierwszym poziomie – Składam słowa – tekst w formie krótkich zdań zawiera 150–200 wyrazów i 23 podstawowe głoski, a także ćwiczenie głoskowania. Poziom drugi – Składam zdania – obejmuje tekst zawierający dłuższe wypowiedzi, w tym także zdania złożone (800–900 wyrazów) i elementy dialogu, przy wykorzystaniu 23 podstawowych głosek oraz „h”, wraz z ćwiczeniem sylabizowania. Na poziomie trzecim – Połykam strony – w tekście składającym się z 2500–2800 wyrazów użyto wszystkich głosek, zdania są dłuższe i bardziej złożone, dodatkowo stworzono też alfabetyczny słownik trudnych wyrazów.

Z postawionym przez wydawnictwo Egmont wyzwaniem, jakim było napisanie książki z wykorzystaniem jedynie 23 podstawowych głosek, doskonale poradzili sobie znani polscy autorzy, m.in. Joanna Olech, Rafał Witek i Grzegorz Kasdepke, oraz ilustratorzy – Ewa Poklewska-Koziełło, Joanna Rusinek i Jona Jung. Dzięki temu powstała jedyna w swoim rodzaju kolekcja ciekawych współczesnych tekstów trafiających w gust najmłodszych, okraszona ilustracjami na najwyższym poziomie, która może towarzyszyć dzieciom przez kilka lat.

Na fali entuzjazmu, jaki seria wzbudziła wśród dzieci, rodziców, recenzentów, a także specjalistów zajmujących się rozwojem dzieci, wykiełkował pomysł akcji społecznej „Czytam sobie”. Jej głównym celem ma być pokazanie rodzicom, że czytanie oznacza sukces, a także przekonanie dzieci, że lektura jest dobrą zabawą.

Organizatorzy pragną zaangażować dorosłych, aby rozbudzali w najmłodszych miłość do książek i czytania. W Akcję włączyło się wiele osób publicznych. Opowiedzą one w spotach, dlaczego czytanie od najmłodszych lat jest ważne i w jaki sposób książki wpłynęły na ich życie oraz przyczyniły się do sukcesu zawodowego i prywatnego. Wśród gwiazd wspierających akcję zobaczymy m.in. Andrzeja Seweryna, Katarzynę Żak, Alicję Resich-Modlińską, Marcina Kwaśnego, Olgę Borys, Kamilę SzczawińskąPiotra Cyrwusa. Nie zabraknie też autorytetów związanych z literaturą i językiem. Działania w ramach Akcji „Czytam sobie” wspierają: dr Tomasz Makowskidyrektor Biblioteki Narodowej, przewodniczący Krajowej Rady Bibliotecznej i Rady ds. Narodowego Zasobu Bibliotecznego przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dr hab. Katarzyna Kłosińska – językoznawca w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego, sekretarz Rady Języka Polskiego Państwowej Akademii Nauk, prowadząca popularną audycję radiową „Co w mowie piszczy” (Program Trzeci Polskiego Radia) oraz prof. Grzegorz Leszczyński – prodziekan Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, znawca literatury dla dzieci i młodzieży. Wśród ekspertów znalazły się również: Iwona Chądzyńska – psycholog dziecięcy, terapeuta pedagogiczny, kinezjolog edukacyjny, od ponad 10 lat pomagająca dzieciom, rodzicom i nauczycielom oraz Ewa Świerżewska – założycielka portalu Qlturka.pl, tłumaczka i recenzentka, pomysłodawczyni akcji społecznej „Dzielę się książkami”.

Udział Patrona Honorowego – Biblioteki Narodowej – oraz licznych partnerów z różnych obszarów życia społecznego i gospodarczego, wśród nich Polskiej Izby Książki czy Komitetu Ochrony Praw Dziecka, nie tylko dodaje Akcji prestiżu, ale świadczy też o tym, że propagowanie czytelnictwa leży na sercu wielu osobom i instytucjom.

Ważnym elementem komunikacji z rodzicami i dziećmi jest także zaangażowanie partnerów Akcji, czego świetnym przykładem jest udział sieci McDonald’s. Od 6 listopada przez miesiąc klienci tej firmy otrzymywać będą wybrane książki z serii Czytam sobie. To pierwsze w Polsce tego typu działanie, pozwalające na dotarcie z wysokiej jakości tekstami literackimi i ciekawymi ilustracjami do szerokiego grona odbiorców. Dla wielu dzieci będzie to z pewnością zachęta do nauki czytania oraz do sięgnięcia po kolejne książki.

Wraz z rozpoczęciem Akcji „Czytam sobie” pojawia się doskonała okazja, aby powalczyć z aktualnymi statystykami w Polsce, z których wynika, że ponad połowa Polaków nie przeczytała w ciągu roku ani jednej książki. Jeśli chcemy, aby ta tendencja się zmieniła, warto pokazywać dzieciom, że kontakt z literaturą to nie przykry obowiązek, a świetna zabawa, że książki wzbogacają świat, poszerzają horyzonty i są wspaniałym sposobem na spędzanie wolnego czasu – zarówno samemu, jak z rodzeństwem czy rodzicami.

Ewa Świerżewska


© Egmont Polska