Tworzyć dla dzieci

Walory edukacyjne

Seria Czytam sobie nie jest podzielona według wieku czytelników, ale według ich umiejętności i zaawansowania w czytaniu. Dla dziecka ważne są nawet niewielkie sukcesy. Takim sukcesem jest złożenie z liter pierwszego słowa lub pierwszego krótkiego zdania. Nie sugerując się wiekiem, można dać dziecku książkę na poziomie jego umiejętności. Kiedy uda mu się ją samodzielnie przeczytać, być może samo chętnie sięgnie po następną. Książki z pierwszego poziomu można dać dziecku, które będzie gotowe na składanie pierwszych słów, niezależnie od tego, czy ma cztery czy sześć lat. Historyjki z pierwszego poziomu są proste, ale nie infantylne, dlatego sześciolatek nie poczuje się zlekceważony jako czytelnik. Ilustracje poza treściami dydaktycznymi (np. obrazkami na daną literę) mają w sobie ciepło, magię, a czasem subtelne poczucie humoru, dlatego będą atrakcyjne dla wszystkich dzieci. Podobnie jest z następnymi poziomami: teksty są napisane współczesnym, żywym językiem, a historie bohaterów wciągają. Na drugim poziomie ilustracje są równorzędne z tekstem, na trzecim zaś ilustracje dyskretnie się wycofują, zostawiając dziecku możliwość wyobrażenia sobie opisanego świata i zagłębienia się w teksty opowiadające o silnych dziecięcych emocjach.

Seria ma wiele zalet, które są kluczem do polubienia czytania: książeczki są niewielkie, lekkie, a więc wygodne w czytaniu (jak kiedyś seria Poczytaj mi mamo), mają duże litery i krótkie zdania, na początkowych etapach zawierają sporo wyrazów dźwiękonaśladowczych. Nie są monotonne, jak to bywa w przypadku podręczników szkolnych, opowiadających w podobnym stylu o tych samych bohaterach. Każda z książek jest inna, ma niepowtarzalny styl i charakter. Autorzy tekstów i ilustracji zadbali, żeby na małego czytelnika czekało w książkach sporo niespodzianek: zagadek, tajemnic i szczegółów, które może sam odkryć.

Warto powiedzieć o ważnej sprawie: nigdy, pod żadnym pozorem rodzic czy nauczyciel nie powinien się dać namówić na głośne przeczytanie tych książek. Oczywiście są dzieci, które wolą czytać teksty już im znane, moje doświadczenie pokazało jednak, że dziecko ma niesamowitą satysfakcję, kiedy trzyma w ręku książkę, którą przeczytało całkowicie samodzielnie. Być może wróci do niej jeszcze wielokrotnie, a może nie, ale już zawsze będzie to książka, którą samo przeczytało, jego pierwszy sukces w tej dziedzinie. Czym innym jest przeczytanie szyldu na ulicy lub tekstu w podręczniku, a zupełnie czym innym prawdziwej książki, choćby miała kilka stroniczek. Pozwólmy dzieciom na ten triumf.

Książki z serii Czytam sobie mogą być pozycjami, z którymi dziecko się zaprzyjaźni. Nie powinny stać się lekturą obowiązkową, natomiast doskonale nadają się do wzbogacenia domowej lub szkolnej biblioteczki. Dziecko zdejmie je SOBIE z półki, obejrzy SOBIE ilustracje, a w końcu SOBIE przeczyta. A kiedy odkryje, że przeczytało nie dla nauczyciela, nie po to, żeby rodzice byli dumni, i nie dlatego, że dostanie nagrodę, tylko dlatego, że książka była ładna i ciekawa, wtedy samo zrozumie, że znalazło klucz do innego świata – świata literatury.

Anna Buchner


© Egmont Polska