Tworzyć dla dzieci

Akcja „Czytam sobie”!

Książki objaśniają dziecku świat. Uczą samodzielności, budują poczucie własnej wartości, a także ćwiczą koncentrację. Wspierajmy dzieci w czytaniu dla przyjemności pokazując im, ile radości dają książki. Zaprocentuje to w ich dorosłym życiu. Hasłem akcji - Czytam sobie! Mogę być, kim chcę! - zwracamy uwagę na fakt, że czytanie książek pozwala nam z większą pewnością siebie realizować marzenia. Samodzielne czytanie to pierwszy i najważniejszy krok w tym kierunku!

Anna Gruszka-Jędrasik, psycholog i psychoterapeuta, wyjaśnia, dlaczego samodzielne czytanie książek jest w przypadku dzieci tak ważne:

1. Uczy samodzielności i niezależności:

Poprzez samodzielne czytanie dziecko nabiera poczucia sprawczości i niezależności. Uczymy dziecko, że może ono na sobie polegać i w trudnych momentach uzyskać wsparcie nie tylko w ramionach rodziców, ale również w bohaterach czytanych książek, z którymi się identyfikuje. Świadomość dziecka, że nie jest się jedyną osobą doświadczającą trudności sprzyja większej akceptacji siebie, swoich emocji, myśli i uczuć.

2. Wzmacnia poczucie własnej wartości:

Dziecko nabiera świadomości, że może mieć wpływ na otaczającą rzeczywistość, co sprzyja większemu zaufaniu we własne siły, tworząc wewnętrzne poczucie bezpieczeństwa, które to wartości stanowią fundament zdrowia psychicznego.

3. Ćwiczy koncentrację i uważność:

Samodzielne czytanie jest treningiem uważności. Dziecko nabywa zdolności koncentracji, co pomaga się zrelaksować i wyciszyć.

4. Kreuje przestrzeń do nawiązania intymnej relacji ze sobą – zrozumienia siebie:

Umiejętność samodzielnego czytania daje okazję do nawiązania intymnej relacji ze swoimi myślami, uczuciami i potrzebami. W bezpiecznej, pełnej akceptacji i uważności atmosferze dziecko uczy się również cierpliwości, co sprzyja większej refleksji i świadomości siebie.

5. Rozwija kompetencje w obszarze komunikacji:

Czytanie poszerza zasób słownictwa, uczy wyrażać własne myśli, uczucia i emocje, a są to kompetencje niezbędne do samodzielnego i prawidłowego funkcjonowania społecznego.

6. Uczy rozponawania emocji:

Śledząc losy bohaterów dziecko uczy się nazywać emocje, jednocześnie oswajając się z nimi. Jest to element autoterapii, ponieważ w ten sposób dziecko oczyszcza się z zalegających uczuć. Czytanie daje zatem pewnego rodzaju ukojenie, poczucie akceptacji dla swojego wewnętrznego świata przeżyć. Pojawia się myślenie, że skoro mój bohater przeżywa smutek, to może ja również mogę się z nim zmierzyć?

7. Rozwija empatię:

Mając lepszy kontakt ze sobą dziecko automatycznie staje się bardziej wrażliwe na potrzeby innych. Rozwija w sobie zdolność do współodczuwania.
 
8. Ułatwia poznawanie świata i relacji międzyludzkich:

Podczas czytania uaktywniają się te same obszary mózgu, które są aktywne gdy rzeczywiście przeżywamy jakieś doświadczenie. Czytanie pełni zatem funkcję profilaktyczną. Śledząc losy bohaterów dziecko może się mentalnie przygotować na różne scenariusze zdarzeń. W ten sposób  poznaje nowe wzorce zachowań oraz poszerza spektrum swoich potencjalnych działań.


© Egmont Polska