Czytam sobie. Pierwsza klasa!

70000

KSIĄŻEK DLA DZIECI I NAUCZYCIELI OD HARPERCOLLINS POLSKA
HarperCollins Polska przykłada ogromną wagę do promocji czytelnictwa wśród dzieci i tym samym wychowania nowych pokoleń młodych czytelników. Pandemia COVID-19 spowodowała ogromny wzrost spędzania czasu przez dzieci przed ekranami – czy to komputera, smartfona, czy telewizora. Na to nakładają się dane Biblioteki Narodowej, które mówią, że w ostatnim roku 61% Polaków nie przeczytało żadnej książki. Do rąk dzieci i nauczycieli w całej Polsce trafiło nieodpłatnie 70 000 książek z bestsellerowej serii „Czytam sobie” w ramach akcji edukacyjnej „Czytam sobie. Pierwsza klasa!”

„Czytam sobie. Pierwsza klasa!”
Wielki edukacyjny projekt

Akcja skierowana jest do uczniów i uczennic klas pierwszych szkoły podstawowej, a także do rodziców i nauczycieli. Minimum 50 000 domów zyska młodego czytelnika, otrzymując bezpłatne egzemplarze książek z serii „Czytam sobie” autorstwa najwybitniejszych współczesnych polskich autorów i ilustratorów dla dzieci oraz pakiet niespodzianek i materiałów czytelniczych. Nauczyciele dostaną praktyczne wsparcie i pomocne materiały do pracy z pierwszoklasistami na podstawie serii Czytam sobie, a rodzice poradnik: „Jak wspierać naukę i rozbudzać pasję czytelniczą u swoich dzieci”.

Program ma na celu zachęcać dzieci do nauki samodzielnego czytania, pokazać, że czas z książką może być przyjemny, aktywny i twórczy oraz wywierać pozytywny wpływ na przyszłość młodego czytelnika.

Akcja organizowana jest wspólnie z Centrum Edukacji Obywatelskiej, największą edukacyjną organizacją pozarządową w Polsce. Przy jej wsparciu nauczycielki i nauczyciele wprowadzają do szkoły metody nauczania oraz tematy, dzięki którym uczennice i uczniowie angażują się w swoją edukację i lepiej radzą sobie z wyzwaniami współczesnego świata.

Dla wielu dzieci książki otrzymane w ramach projektu „Czytam sobie. Pierwsza klasa!” będą pierwszymi własnymi i samodzielnie przeczytanymi książkami. Do akcji zgłosiło się 2000 klas z całej Polski.

Patroni: Biblioteka Narodowa, Fundacja Powszechnego Czytania, TVP ABC, Lustro Biblioteki, RYMS, Wirtualna Polska.

61%

Według danych Biblioteki Narodowej, aż

ZMIEŃMY TO WSPÓLNIE!

tylu Polaków nie przeczytało ŻADNEJ książki.

Zacznijmy od najmłodszych, którzy rozpoczynają swoją edukację wczesnoszkolną.

Nauczycielu, Rodzicu wesprzyjmy ich, bo czytanie to podstawowa umiejętność, która ma wpływ na sukcesy w szkole i poza nią, rozumienie otaczającego świata, pozytywne relacje z rówieśnikami.

pakiet_startowy_akcja_czytam_sobie

Pierwszy tego typu pakiet startowy dla uczniów, nauczycieli
i rodziców

Instrukcja wykonania
Koła Zabaw Młodych Czytelników

Jak pracować w klasie z Kołem Zabaw Młodych Czytelników? Poradnik dla nauczyciela

OPINIA

O „Czytam sobie. Pierwsza klasa!” według Centrum Edukacji Obywatelskiej

Akcja „Czytam sobie. Pierwsza klasa!”, którą organizujemy w ramach programu Nauczyciel/ka I klasa wspólnie z wydawnictwem HarperCollins Polska, skierowana jest do uczniów i uczennic klas pierwszych. Jej zadaniem jest dotrzeć do wszystkich dzieci, z różnymi doświadczeniami i temperamentami.  U jednych wzmacniać nawyki i pomagać w nauce czytania, a u drugich rozbudzać i budować je na nowo.

Nauczycielki i nauczyciele, którzy w roku szkolnym 2020/2021 uczą klasy pierwsze szkoły podstawowej otrzymali pakiet materiałów i pomocy do pracy z serią „Czytam Sobie”. Można korzystać z naszych podpowiedzi i scenariuszy pracy do książek, ale najważniejsza jest inicjatywa własna wychowawców.

Uczniowie
KSIĄŻKI

Uczniowie

Uczniowie otrzymali: jedną z dziesięciu książek z serii „Czytam sobie” wybranych do akcji, karty Młodego Czytelnika dla uczniów, zakładki do książek, plany lekcji, magnesy, naklejki, dyplomy.

Nauczyciel
WSPARCIE

Nauczyciel

Nauczyciel otrzymał: certyfikat udziału w akcji „Czytam sobie. Pierwsza klasa!”, zestaw 10 książek z serii „Czytam sobie”, koło Zabaw Młodych Czytelników  – do zaaranżowania w przestrzeni klasy, zawieszkę na drzwi sali lekcyjnej, dostęp do scenariuszy lekcji w oparciu o otrzymane książki, możliwość udziału w webinarze czytelniczym, możliwość udziału w bezpłatnej konferencji komponentu Nauczyciel/ka I klasa, które odbędą się jesienią w Warszawie.

Rodzice
WIEDZA

Rodzice

Rodzice otrzymali: poradnik: „Jak wspierać naukę i rozbudzać pasję czytelniczą u swoich dzieci”.

Będziemy czekać na Wasze relacje z działań czytelniczych prowadzonych w klasie. Wkrótce będzie dostępny specjalny formularz do wysyłania krótkich sprawozdań. Wyłonimy najciekawsze z nich, opublikujemy na naszych stronach i nagrodzimy pakietem książek od wydawnictwa HarperCollins Polska.

Informacje o projekcie będą pojawiać się  na stronie czytamsobie.pl1klasa.edu.pl/czytamsobie oraz na profilu akcji na Facebooku CzytanieTodziała.

global_logo

Ambasadorem akcji jest Jolanta Okuniewska –  Finalistka światowego konkursu The Global Teacher Prize

jola2
Czytanie to jak podróż w nieznane krainy, piękne światy pełne tajemnic, emocji i odkryć. Dzieci uwielbiają tajemnice, a dzięki książkom zabierzemy je w nieznane krainy. Nawet jeśli będzie to literatura dotycząca najbliższego otoczenia, to zawsze ten świat będzie inny od tego, który dzieci znają z własnego doświadczenia. Będą w nim inne kolory, zapachy i ludzie. Nowe emocje i wrażenia.
Dzięki książkom z serii „Czytam sobie” możemy sprowadzić to wszystko do naszej klasy. Szkolna klasa stanie się miejscem magicznym. Książki mogą trafić do klasowej biblioteczki. Trzy poziomy trudności pozwolą dzieciom na odkrywanie piękna czytania we własnym tempie. Dzięki temu sukces czytelniczy może osiągnąć każdy uczeń.
Joanna Okuniewska

Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz języka angielskiego w klasach I-III. W roku szkolnym 2012/2013 za swoją pracę dydaktyczno-wychowawczą i otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. W 2013 r. znalazła się w finale konkursu Nauczyciel Roku 2013. W 2016 r. została finalistką konkursu The Global Teacher Prize . W 2016 r. uzyskała tytuł Honorowy Profesor Oświaty. Pracuje metodą projektów, wykorzystuje w klasie nowoczesne technologie oraz współpracuje z nauczycielami z całego świata.

Scenariusze zajęć

Scenariusz nr 1

Scenariusz autorstwa Jolanty OkuniewskiejJakie tajemnice może kryć znaleziona walizka? — na podstawie książki Rafała Witka z ilustracjami Emilii Dziubak pt. „Walizka pana Hanumana”.

Scenariusz nr 2

Scenariusz autorstwa Hanny BuchnerNiełatwo być pilotem! — na podstawie książki Wojciecha Widłaka z ilustracjami Tomka Kozłowskiego pt. „Orły nad Londynem. Z historii Dywizjonu 303”. Do wykorzystania również w zdalnym nauczaniu.

Scenariusz nr 3

Scenariusz autorstwa Magdaleny NogajJak zapobiec awanturze w śmietniku? — na podstawie książki Marcina Barana z ilustracjami Justyny Frąckiewicz pt. „Awantura w śmietniku”.

Scenariusz nr 4

Scenariusz autorstwa Eweliny Gorczycy Fafik – jaki jest? — na podstawie książki Doroty Łoskot-Cichockiej pt. „Nelka i piesek Fafik”.

Scenariusz nr 5

Scenariusz autorstwa Katarzyny ZabłockiejWodomocni. Odkrywamy moc wody — na podstawie książki Marcina Sendeckiego z ilustracjami Zofii Różyckiej pt. „Wielki skarb”.