Czytam sobie z radością

30000

KSIĄŻEK DLA DZIECI I NAUCZYCIELI OD HARPERCOLLINS POLSKA

204000

GADŻETÓW I MATERIAŁÓW CZYTELNICZYCH DLA DZIECI, NAUCZYCIELI I RODZICÓW
Ruszył ogólnopolski program Czytam sobie z radością realizowany przez Fundację Powszechnego Czytania i wydawnictwo HarperCollins Polska we współpracy z Nową Erą.
HarperCollins Polska przykłada ogromną wagę do promocji czytelnictwa wśród dzieci i tym samym wychowania nowych pokoleń młodych czytelników. Do rąk dzieci i nauczycieli w całej Polsce trafi nieodpłatnie 30 000 książek z bestsellerowej serii „Czytam sobie” w ramach akcji edukacyjnej Czytam sobie z radością.
WIELKI FINAŁ!

Laureaci czytający z radością!

Dziękujemy za aktywny udział w akcji Czytam sobie z radością! realizowanej przez Fundację Powszechnego Czytania i wydawnictwo HarperCollins Polska.
Wygranymi są jednak wszyscy! Wszystkie szkoły zyskały nowych czytelników i czytelniczki!

Otrzymaliśmy 150 bardzo ciekawych relacji pokazujących zaangażowanie i kreatywność w realizacji programu. Doceniamy wysiłek i energię włożoną w przeprowadzone zajęcia. Widać w nich, że nauczyciele i uczniowie bardzo dobrze się bawili😊

Ze względu na wielkie zaangażowanie nauczycieli i dzieci postanowiliśmy wyróżnić aż 22 szkoły!
I miejsce

Magdalena Kuć  wraz z klasą 1 ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Janusza Korczaka w Ornecie

II miejsce

Aleksandra Sokołowicz i klasa 1d ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 2 w Sokółce

 III miejsce

Dominika Nalepa i klasa 1d ze Szkoły Podstawowej nr 10 im. Jerzego Kukuczki w Mikołowie

Wyróżnienia równorzędne :

Katarzyny Kielas i klasa 1a ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Lęborku

Aleksandra Kabat i klasa 1a z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kamieniu Krajeńskim

4-10 miejsce

Zespół Szkół Samorządowych w Targanicach

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 2 w Sokółce (Renata Tołłoczko)

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Pawła II w Sędziszowie Małopolskim

Szkoła Podstawowa nr 38 im. T. Kościuszki w Sosnowcu

Szkoła Podstawowa w Dąbrówkach Breńskich

Zespół Szkół Prywatnych w Opocznie

Zespół Placówek Specjalnych w Tczewie

11-20 miejsce

Szkoła Podstawowa im. kmdra Bolesława Romanowskiego

Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Gostomi

Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Żołnierzy Armii Krajowej w Mniszku

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Tuszynie

Zespół Szkolno-Przedszkolny nr1 w Żurawicy

Szkoła Podstawowa nr 63 im. Anny Jasińskiej we Wrocławiu

Szkoła Podstawowa nr 7 im. Ziemi Warmińskiej

Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Augustówce

Szkoła Podstawowa nr 1 w Jaśle im. Romualda Traugutta

„Czytam sobie z radością”
Wielki edukacyjny projekt

Akcja skierowana była do uczniów i uczennic klas pierwszych szkoły podstawowej, a także do rodziców i nauczycieli. Minimum 25 000 domów zyskało młodego czytelnika, otrzymując bezpłatne egzemplarze książek z serii „Czytam sobie” autorstwa najwybitniejszych współczesnych polskich autorów i ilustratorów dla dzieci oraz pakiet niespodzianek i materiałów czytelniczych. Nauczyciele otrzymali praktyczne wsparcie i pomocne materiały do pracy z pierwszoklasistami na podstawie serii Czytam sobie, a rodzice poradnik: „Jak wspierać naukę czytania i rozbudzać pasję czytelniczą u swoich dzieci”.

Czytam sobie z radością to program skierowany do nauczycieli klas pierwszych promujący czytanie z przyjemnością oraz zachęcający do tworzenia biblioteczek szkolnych w klasach pierwszych.

Program został zainspirowany twierdzeniem, że łatwość sięgania po książkę wpływa na zachowania czytelnicze. Stała obecność lektur w wielu miejscach przestrzeni szkolnej – „na wyciągnięcie ręki” – sprawia, że widok kącika z książkami od początku edukacji szkolnej staje się dla dziecka czymś naturalnym i bliskim oraz wzbudza pozytywne emocje.

Aż 1000 pierwszych klas, które jako pierwsze zgłosiły się do programu otrzymały pakiet książek z serii Czytam sobie dla całej klasy i zestaw gadżetów do przeprowadzenia aktywności czytelniczych.

Zadaniem uczestników programu było zorganizowanie biblioteczki, która będzie żyła w przestrzeni klasowej i szkolnej oraz/lub strefy czytania, która w kreatywny sposób zrealizuje hasło, że czytanie jest przygodą i radością.

57%

Według danych Biblioteki Narodowej z 2023 roku, aż

ZMIEŃMY TO WSPÓLNIE!

tylu Polaków nie przeczytało ŻADNEJ książki.

Zacznijmy od najmłodszych, którzy rozpoczynają swoją edukację wczesnoszkolną.

Nauczycielu, Rodzicu wesprzyjmy ich, bo czytanie to podstawowa umiejętność, która ma wpływ na sukcesy w szkole i poza nią, rozumienie otaczającego świata, pozytywne relacje z rówieśnikami.

CzSzR_pak-start

Wielki i jedyny w swoim rodzaju pakiet startowy dla uczniów, nauczycieli
i rodziców

Instrukcja wykonania
Biblioteczki inspiracji
i
Poradnik nauczyciela
Jak pracować z Biblioteczką inspiracji?

PORADNIK DLA RODZICÓW

„Jak wspierać naukę czytania i rozbudzać pasję czytelniczą u swoich dzieci”

Tylko 10 zasad i sukces zapewniony!

Skrócona wersja Poradnika autorstwa Hanny Buchner pochodzi z zestawu „Czytam sobie. Pierwsze słowa”.

1. Od czego zacząć?
Czytanie dziecku jest bardzo ważne w procesie nauki samodzielnego czytania. Rozmawiaj z dzieckiem o przeczytanych tekstach, emocjonuj się przygodami jego bohaterów, w codziennym życiu odnoś się do treści książek. Niech malec doświadczy, że czytanie to świetna przygoda, ale też wiedza przydatna w życiu.

2. Biblioteczka dziecka
Specjaliści od edukacji są zgodni, że dziecko powinno mieć własne książki. Może wtedy sięgać do nich, kiedy chce. Książki stają się przyjaciółmi, z którymi chce się przebywać każdego dnia!

3. Miejsce do czytania
Dziecko nie potrzebuje żadnego specjalnego miejsca do czytania, ale potrzebuje półki na swoje książki, dostosowanej do wzrostu, a także dobrego oświetlenia. To może być kącik – mały własny skrawek świata, w którym czuje się ono bezpiecznie i gdzie może samodzielnie zacząć przygodę z książką!

4. Pierwsza przeczytana książka
Pierwsza przeczytana książka najczęściej nie jest (i wcale nie musi być) skomplikowaną, ambitną lekturą. Powinna natomiast spełniać inne warunki: mieć dużą czcionkę, atrakcyjne ilustracje, poręczny format, ciekawą treść, a przede wszystkim nie może być za długa. Tylko taka książka da małemu dziecku, które dopiero zaczyna czytać, poczucie tryumfu, wynikające z przeczytania jej CAŁEJ!

PORADNIK DLA NAUCZYCIELI - WEBINAR

„Jak pracować z uczniami, by mogli odkryć radość płynącą z czytania od pierwszej klasy?”

4 września odbył się webinar o tym jak wykorzystać w klasach książki z serii „Czytam Sobie” i towarzyszące akcji materiały do rozbudzenia pasji czytelniczych od pierwszej klasy

z udziałem:

Krystyny Rózgi – wychowawczyni klasy Montessori w Szkole Podstawowej Montessori im. Urszuli Ledóchowskiej w Warszawie i nauczycielka języka polskiego, certyfikowana tutorka, prelegentka na konferencjach z zakresu pedagogiki i szkolnictwa, członkini zespołu koordynującego „Ratowników Czytelnictwa”. Prywatnie matka 3 dzieci, entuzjastka górskich wypraw z plecakiem i miłośniczka literatury dziecięcej i młodzieżowej.

i

Anny Wejman – wychowawczyni klasy 3 w Niepublicznej Szkole Podstawowej „Trampoline” w Warszawie oraz terapeutki ręki I i II stopnia. Prywatnie: pasjonatka obrazów, zwolenniczka koncepcji wychowania przez sztukę i mama 9-letniej Hani, z którą dzieli pasję do odkrywania nowych dziecięcych książek.

A już 23 października o godzinie 16.00 kolejny webinar tym razem z udziałem Jolanty Okuniewskiej. Więcej szczegółów wkrótce.

Uczniowie
KSIĄŻKI

Uczniowie

Uczniowie otrzymali: jedną z dziesięciu książek z serii „Czytam sobie” wybranych do akcji, karty Młodego Czytelnika dla uczniów, zakładki do książek, plany lekcji, koronę, naklejki, dyplomy.

Nauczyciel
WSPARCIE

Nauczyciel

Nauczyciel otrzymał: certyfikat udziału w akcji „Czytam sobie z radością!”, wybór kilku książek z serii „Czytam sobie”, plakat Biblioteczkę Inspiracji  – do zaaranżowania w przestrzeni klasy, zawieszkę na drzwi sali lekcyjnej, dostęp do scenariuszy lekcji w oparciu o otrzymane książki, możliwość udziału w webinarach czytelniczych.

Rodzice
WIEDZA

Rodzice

Rodzice otrzymali: informator o projekcie „Czytam sobie z radością”, w którym uczestniczy dziecko.

AMBASADOR

Dlaczego objęłam patronatem program "Czytam sobie z radością"

 Z wielką przyjemnością objęłam patronatem program „Czytam sobie z radością”, ponieważ od zawsze wspieram wszelkie działania zmierzające do rozpowszechnienia czytelnictwa dzieci. Dzięki temu uczą się mimochodem jak zmieniać świat na lepsze, jak o niego dbać oraz w jaki sposób pielęgnować relacje między ludźmi. To nasz kapitał na lepsze jutro.

global_logo

Ambasadorem akcji jest Jolanta Okuniewska –  Finalistka światowego konkursu The Global Teacher Prize

Jolanta Okuniewska_small

Dlaczego warto wziąć udział w projekcie?

Program „Czytam sobie z radością” pomoże nauczycielom i nauczycielkom klas pierwszych sprawić, by czytanie dla dzieci stało się świętem, radością oraz aktywnością, która będzie wiązała się z samymi ciekawymi wydarzeniami. Pomoże dzieciom wejść w tajemniczy świat czytania poprzez interesujące książki, zaproponowane przez wydawnictwo HarperCollins Polska, odpowiadające na różne potrzeby i zainteresowania dzieci młodszych. Da nauczycielom i nauczycielkom narzędzia do przeprowadzenia ciekawych zajęć w oparciu o zaproponowane książki, wzbogaci ich warsztat pracy i rozwinie kompetencje dydaktyczno-wychowawcze, które zaprocentują w dalszych latach.

Jolanta Okuniewska

Finalistka światowego konkursu The Global Teacher Prize. Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, Honorowy Profesor Oświaty. W roku szkolnym 2012/2013 za swoją pracę dydaktyczno-wychowawczą otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej.  W 2016 r. została finalistką konkursu The Global Teacher Prize.  Pracuje metodą projektów, wykorzystuje w klasie nowoczesne technologie oraz współpracuje z nauczycielami z całego świata. Współautorka podręczników dla klas młodszych pt. „Ale to ciekawe”.

Scenariusze zajęć

Scenariusz nr 1

Scenariusz autorstwa Jolanty OkuniewskiejCzy Kopernik jadł pierniki? — na podstawie książki Anny Czerwińskiej-Rydel z ilustracjami Katarzyny Bajerowicz pt. „Planety pana Mikołaja. O wielkim astronomie”.

Scenariusz nr 2

Scenariusz autorstwa Anny Wejman — na podstawie książki Rafała Witka z ilustracjami Aleksandry Krzanowskiej pt. „Po co wieje wiatr”.

Scenariusz nr 3

Scenariusz autorstwa Krystyny Rózgi na podstawie książki Wojciecha Widłaka z ilustracjami Joli Richter-Magnuszewskiej pt. „Wars i Sawa”.