30000
204000
Ruszył ogólnopolski program Czytam sobie z radością realizowany przez Fundację Powszechnego Czytania i wydawnictwo HarperCollins Polska we współpracy z Nową Erą.
HarperCollins Polska przykłada ogromną wagę do promocji czytelnictwa wśród dzieci i tym samym wychowania nowych pokoleń młodych czytelników. Do rąk dzieci i nauczycieli w całej Polsce trafi nieodpłatnie 30 000 książek z bestsellerowej serii „Czytam sobie” w ramach akcji edukacyjnej Czytam sobie z radością.
Nauczycielu pierwszej klasy przyłącz się!
Zapraszamy do udziału w programie Czytam sobie z radością.
- Zgłoś swoją klasę
Otrzymaj darmowy pakiet 30 książek z serii „Czytam sobie”
Stwórz przyjazną przestrzeń czytelniczą
Rozpocznij przygodę z książką w swojej klasie i wygraj fantastyczne nagrody
Niestety pakiety startowe „Czytam sobie z radością” zostały już wyczerpane.
Twoja klasa może nadal realizować aktywności czytelnicze zaplanowane w programie.
Skorzystaj i pobierz ogólnodostępne materiały zamieszczone na dole strony.
Specjalnie dla tych, którzy nie zdążyli zapisać się do projektu poniżej specjalna oferta zakupu książek.
„Czytam sobie z radością”Wielki edukacyjny projekt
Akcja skierowana jest do uczniów i uczennic klas pierwszych szkoły podstawowej, a także do rodziców i nauczycieli. Minimum 25 000 domów zyska młodego czytelnika, otrzymując bezpłatne egzemplarze książek z serii „Czytam sobie” autorstwa najwybitniejszych współczesnych polskich autorów i ilustratorów dla dzieci oraz pakiet niespodzianek i materiałów czytelniczych. Nauczyciele otrzymają praktyczne wsparcie i pomocne materiały do pracy z pierwszoklasistami na podstawie serii Czytam sobie, a rodzice poradnik: „Jak wspierać naukę czytania i rozbudzać pasję czytelniczą u swoich dzieci”.
Czytam sobie z radością to program skierowany do nauczycieli klas pierwszych promujący czytanie z przyjemnością oraz zachęcający do tworzenia biblioteczek szkolnych w klasach pierwszych.
Program został zainspirowany twierdzeniem, że łatwość sięgania po książkę wpływa na zachowania czytelnicze. Stała obecność lektur w wielu miejscach przestrzeni szkolnej – „na wyciągnięcie ręki” – sprawia, że widok kącika z książkami od początku edukacji szkolnej staje się dla dziecka czymś naturalnym i bliskim oraz wzbudza pozytywne emocje.
Aż 1000 pierwszych klas, które jako pierwsze zgłoszą się do programu otrzymają pakiet książek z serii Czytam sobie dla całej klasy i zestaw gadżetów do przeprowadzenia aktywności czytelniczych.
Zadaniem uczestników programu będzie zorganizowanie biblioteczki, która będzie żyła w przestrzeni klasowej i szkolnej oraz/lub strefy czytania, która w kreatywny sposób zrealizuje hasło, że czytanie jest przygodą i radością. Najciekawsze pomysły zostaną docenione oraz nagrodzone!
Dla wielu dzieci książki otrzymane w ramach projektu „Czytam sobie z radością” będą pierwszymi własnymi i samodzielnie przeczytanymi książkami. Do akcji może zgłosić się 1000 klas z całej Polski.
57%
Według danych Biblioteki Narodowej z 2023 roku, aż
tylu Polaków nie przeczytało ŻADNEJ książki.
Zacznijmy od najmłodszych, którzy rozpoczynają swoją edukację wczesnoszkolną.
Nauczycielu, Rodzicu wesprzyjmy ich, bo czytanie to podstawowa umiejętność, która ma wpływ na sukcesy w szkole i poza nią, rozumienie otaczającego świata, pozytywne relacje z rówieśnikami.
Instrukcja wykonania
Biblioteczki inspiracji
i
Poradnik nauczyciela
Jak pracować z Biblioteczką inspiracji?
„Jak wspierać naukę czytania i rozbudzać pasję czytelniczą u swoich dzieci”
Tylko 10 zasad i sukces zapewniony!
Skrócona wersja Poradnika autorstwa Hanny Buchner pochodzi z zestawu „Czytam sobie. Pierwsze słowa”.
1. Od czego zacząć?
Czytanie dziecku jest bardzo ważne w procesie nauki samodzielnego czytania. Rozmawiaj z dzieckiem o przeczytanych tekstach, emocjonuj się przygodami jego bohaterów, w codziennym życiu odnoś się do treści książek. Niech malec doświadczy, że czytanie to świetna przygoda, ale też wiedza przydatna w życiu.
2. Biblioteczka dziecka
Specjaliści od edukacji są zgodni, że dziecko powinno mieć własne książki. Może wtedy sięgać do nich, kiedy chce. Książki stają się przyjaciółmi, z którymi chce się przebywać każdego dnia!
3. Miejsce do czytania
Dziecko nie potrzebuje żadnego specjalnego miejsca do czytania, ale potrzebuje półki na swoje książki, dostosowanej do wzrostu, a także dobrego oświetlenia. To może być kącik – mały własny skrawek świata, w którym czuje się ono bezpiecznie i gdzie może samodzielnie zacząć przygodę z książką!
4. Pierwsza przeczytana książka
Pierwsza przeczytana książka najczęściej nie jest (i wcale nie musi być) skomplikowaną, ambitną lekturą. Powinna natomiast spełniać inne warunki: mieć dużą czcionkę, atrakcyjne ilustracje, poręczny format, ciekawą treść, a przede wszystkim nie może być za długa. Tylko taka książka da małemu dziecku, które dopiero zaczyna czytać, poczucie tryumfu, wynikające z przeczytania jej CAŁEJ!
„Jak pracować z uczniami, by mogli odkryć radość płynącą z czytania od pierwszej klasy?”
4 września odbył się webinar o tym jak wykorzystać w klasach książki z serii „Czytam Sobie” i towarzyszące akcji materiały do rozbudzenia pasji czytelniczych od pierwszej klasy
z udziałem:
Krystyny Rózgi – wychowawczyni klasy Montessori w Szkole Podstawowej Montessori im. Urszuli Ledóchowskiej w Warszawie i nauczycielka języka polskiego, certyfikowana tutorka, prelegentka na konferencjach z zakresu pedagogiki i szkolnictwa, członkini zespołu koordynującego „Ratowników Czytelnictwa”. Prywatnie matka 3 dzieci, entuzjastka górskich wypraw z plecakiem i miłośniczka literatury dziecięcej i młodzieżowej.
i
Anny Wejman – wychowawczyni klasy 3 w Niepublicznej Szkole Podstawowej „Trampoline” w Warszawie oraz terapeutki ręki I i II stopnia. Prywatnie: pasjonatka obrazów, zwolenniczka koncepcji wychowania przez sztukę i mama 9-letniej Hani, z którą dzieli pasję do odkrywania nowych dziecięcych książek.
A już 23 października o godzinie 16.00 kolejny webinar tym razem z udziałem Jolanty Okuniewskiej. Więcej szczegółów wkrótce.
Uczniowie
Uczniowie otrzymają: jedną z dziesięciu książek z serii „Czytam sobie” wybranych do akcji, karty Młodego Czytelnika dla uczniów, zakładki do książek, plany lekcji, koronę, naklejki, dyplomy.
Nauczyciel
Nauczyciel otrzyma: certyfikat udziału w akcji „Czytam sobie. Pierwsza klasa!”, wybór kilku książek z serii „Czytam sobie”, plakat Biblioteczkę Inspiracji – do zaaranżowania w przestrzeni klasy, zawieszkę na drzwi sali lekcyjnej, dostęp do scenariuszy lekcji w oparciu o otrzymane książki, możliwość udziału w webinarach czytelniczych.
Rodzice
Rodzice otrzymają: informator o projekcie „Czytam sobie z radością”, w którym uczestniczy dziecko.
Dlaczego objęłam patronatem program "Czytam sobie z radością"
Z wielką przyjemnością objęłam patronatem program „Czytam sobie z radością”, ponieważ od zawsze wspieram wszelkie działania zmierzające do rozpowszechnienia czytelnictwa dzieci. Dzięki temu uczą się mimochodem jak zmieniać świat na lepsze, jak o niego dbać oraz w jaki sposób pielęgnować relacje między ludźmi. To nasz kapitał na lepsze jutro.
Ambasadorem akcji jest Jolanta Okuniewska – Finalistka światowego konkursu The Global Teacher Prize
Dlaczego warto wziąć udział w projekcie?
Program „Czytam sobie z radością” pomoże nauczycielom i nauczycielkom klas pierwszych sprawić, by czytanie dla dzieci stało się świętem, radością oraz aktywnością, która będzie wiązała się z samymi ciekawymi wydarzeniami. Pomoże dzieciom wejść w tajemniczy świat czytania poprzez interesujące książki, zaproponowane przez wydawnictwo HarperCollins Polska, odpowiadające na różne potrzeby i zainteresowania dzieci młodszych. Da nauczycielom i nauczycielkom narzędzia do przeprowadzenia ciekawych zajęć w oparciu o zaproponowane książki, wzbogaci ich warsztat pracy i rozwinie kompetencje dydaktyczno-wychowawcze, które zaprocentują w dalszych latach.
Jolanta Okuniewska
Finalistka światowego konkursu The Global Teacher Prize. Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, Honorowy Profesor Oświaty. W roku szkolnym 2012/2013 za swoją pracę dydaktyczno-wychowawczą otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. W 2016 r. została finalistką konkursu The Global Teacher Prize. Pracuje metodą projektów, wykorzystuje w klasie nowoczesne technologie oraz współpracuje z nauczycielami z całego świata. Współautorka podręczników dla klas młodszych pt. „Ale to ciekawe”.
Scenariusze zajęć
Scenariusz nr 1
Scenariusz autorstwa Jolanty Okuniewskiej — Czy Kopernik jadł pierniki? — na podstawie książki Anny Czerwińskiej-Rydel z ilustracjami Katarzyny Bajerowicz pt. „Planety pana Mikołaja. O wielkim astronomie”.
Scenariusz nr 2
Scenariusz autorstwa Anny Wejman — na podstawie książki Rafała Witka z ilustracjami Aleksandry Krzanowskiej pt. „Po co wieje wiatr”.
Scenariusz nr 3
Scenariusz autorstwa Krystyny Rózgi na podstawie książki Wojciecha Widłaka z ilustracjami Joli Richter-Magnuszewskiej pt. „Wars i Sawa”.
Materiały do pobrania związane z akcją
- Biblioteczka inspiracji – plakat do działań w klasie
- List przewodni dla Nauczyciela do programu „Czytam sobie z radością”
- Zawieszka na drzwi klasy
- Odznaki – naklejki dla Uczniów
- Zakładka do książek projekt 1
- Zakładka do książek projekt 2
- Zakładka do książek projekt 1 DIY
- Zakładka do książek projekt 2 DIY
- Karta Młodego Czytelnika
- Plan lekcji promujący akcję
- Korona dla Ucznia
- Dyplom Sukcesu Ucznia
- Dyplom dla Klasy
- Informator – poradnik dla Rodzica o programie „Czytam sobie z radością”
- Poradnik dla Rodzica „Jak wspierać naukę czytania i rozbudzać pasję czytelniczą u swoich dzieci”
- Lista motywacyjna samodzielnie przeczytanych książek Poziom 1 – format A3
- Lista motywacyjna samodzielnie przeczytanych książek Poziom 2 – format A3
- Lista motywacyjna samodzielnie przeczytanych książek Poziom 3 – format A3