Podsumowanie_Akcja_Czytamsobie_small

Zakończyła się akcja „Czytam sobie. Pierwsza klasa!” organizowana przez wydawnictwo HarperCollins Polska i Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Uczennice i uczniowie z 2000 pierwszych klas z całej Polski otrzymali 70 tysięcy książek z serii „Czytam sobie”, a ich nauczycielki i nauczyciele materiały pomagające przygotować atrakcyjne lekcje nawiązujące do tematyki poszczególnych pozycji.

Dodatkowo do rodziców trafiły poradniki „Jak wspierać naukę i rozbudzać pasję czytelniczą u swoich dzieci”.

Dzięki akcji w ponad 50 000 polskich domów pojawili się młodzi czytelnicy i młode czytelniczki!

Wielki sukces akcji „Czytam sobie. Pierwsza klasa!”

Impulsem do zorganizowania akcji były dane Biblioteki Narodowej, które mówią, że w 2019 roku 61% Polaków nie przeczytało żadnej książki.

Program miał na celu zachęcić dzieci do nauki samodzielnego czytania, pokazać, że czas z książką może być przyjemny, aktywny i twórczy.

Akcja odniosła wielki sukces! Z relacji wychowawczyń klas i nauczycielek wiemy, że dzieci chętnie czytały i sięgały po kolejne tytuły z serii „Czytam sobie”, z entuzjazmem brały udział w lekcjach. W szkolnych bibliotekach pojawiło się wiele nowych tytułów z serii.

Kilku uczniów, którzy ewidentnie nie lubili czytać książek, w obecnym czasie samodzielnie odwiedza bibliotekę i wypożycza te pozycje, które ich interesują– napisała w swoim sprawozdaniu zdobywczyni pierwszego miejsca w finale akcji, Jolanta Frączek ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Białogardzie. Uczniowie są szkolnymi liderami czytelnictwa. Świetnie znają serię Czytam sobie. Jestem przekonana, że jest to początek wielkiej czytelniczej przygody! – potwierdzają Iwona Pietrzak-Płachta i Magdalena Boguszewska z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie, które zajęły drugie miejsce. Podobne obserwacje ma Renata Mądry ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Świętego Józefa w Kaszowie, trzeciej wyróżnionej szkoły. Dzieci rozwinęły umiejętność czytania. Chętnie sięgają po książeczki. Wzbogacają swoje domowe biblioteczki o pozycje z serii ,,Czytam sobie„.” – pisze.

Atrakcyjne zajęcia i kreatywne pomysły nauczycieli sekretem powodzenia akcji Czytam sobie. Pierwsza klasa!”

Nauczycielki i nauczyciele chętnie korzystali z zaproponowanych scenariuszy zajęć, ale tworzyli również własne.

Zauważyłam, że bardziej motywujące jest czytanie w konkretnym celu, np. bo powstanie bajka, piosenka, praca plastyczna…” – napisała Jolanta Frączek.

Dużo zajęć manualnych towarzyszyło również uczniom i uczennicom w z Szkole Podstawowej nr 1 im. Świętego Józefa w Kaszowie „Dzieci na wzór walizki pana Hanumana wykonały swoje walizki z wytłaczanek po jajkach zawierające po 10 przedmiotów, które kojarzą im się z przeczytanymi pozycjami. Zrobiły z papieru samoloty, na wzór samolotów z Dywizjonu 303, które ,,stoczyły klasową bitwę o Anglię”. Przeobrazili się w Batmanów, zastanawiając się, co mogą zrobić, by zostać bohaterami dla swoich bliskich”.

Ale to nie wszystko. Dzieci tworzyły również własne książki, tak jak uczniowie ze zwycięskiej szkoły, którzy wspólnie napisali i zilustrowali książkę „Przygoda Kropelki”, przestrzegającą przed nierozsądnym gospodarowaniem wodą. Zasiliła ona zbiory szkolnej biblioteki.

Książkę można przeczytać tutaj.

Zdarzało się, że lekturze książek towarzyszyły też zajęcia plenerowe. „Wykorzystaliśmy ostatni jesienny, wspólny dzień, by pozbierać kolory. Kolory jesieni. Oczywiście przeczytaliśmy najpierw wspólnie książkę „O Zofii, co zbierała kolory”. No a potem było eksperymentowanie. Czy rzeczywiście da się zebrać kolory jesieni? Czy można je zatrzymać na dłużej? My zamknęliśmy jesienne barwy, jak na projekt czytelniczy przystało, w zakładki do książek!” – pisze Iwona Pietrzak-Płachta o jednej z listopadowych lekcji.

Czytanie sposobem na budowanie więzi między dziećmi, również w czasie pandemii. Nowoczesne technologie mogą wspierać czytanie!

Czas trwania akcji okazał się być czasem szczególnym. Pandemia sprawiła, że wiele zajęć odbywało się zdalnie. Nieoczekiwanie te niedogodności stały się impulsem do jeszcze bardziej kreatywnego podejścia wychowawczyń i wychowawców i użycia nowych technologii jako dodatkowych narzędzi, wspierających realizację programu. Pozwoliły też dzieciom na wspólne wykonywanie zadań, mimo izolacji.

Nic więc dziwnego, że w ramach akcji powstały również multimedialne projekty. Dzieci ze Szkoły Podstawowej Nr 1 w Choszcznie, podopieczni Heleny Banaś przygotowali audiowizualna publikację w oparciu o książkę „Łazik na Księżycu” autorstwa Grzegorza Chlasty. Wcielili się w rolę lektorów i ilustratorów.  

Z kolei w Szkole Podstawowej im. Stanisława Staszica w Dursztynie „dzieci indywidualnie tworzyły e-książeczkę biograficzną, wykonywały e-plakaty i memy z cytatami oraz tworzyły chmury wyrazowe. Poza tym samodzielnie układały pytania do gry planszowej on-line.” – napisała wychowawczyni, Katarzyna Jaworska.

„To była najlepsza lekcja na świecie”

Wiele nauczycielek i nauczycieli biorących udział w akcji deklaruje, że będzie ją kontynuować na własną rękę w kolejnych latach. Im i wszystkim osobom, które chciałyby realizować założenia programu w swoich szkołach pomogą materiały przygotowane przez ekspertów „Czytam sobie”, które można za darmo pobrać tutaj na samym dole strony.

Warto, by tak, jak Joanna Łuczkiewicz ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Obrońców Warszawy w Ożarowie Mazowieckim usłyszeć od dzieci po zajęciach „To była najlepsza lekcja na świecie”.