Promowanie czytelnictwa

Jako dorośli – nauczyciele, rodzice, bibliotekarze – mamy, wobec uczących się czytać dzieci, wielki obowiązek. Nie tylko uczymy, jak rozpoznawać litery i składać je w sylaby, a potem zdania. Mamy też za zadanie pokazać dzieciom, że czytanie to frajda. Książki są nieskończonym źródłem zabawy i wiedzy. Jeśli chcemy wychować i wykształcić małe mole książkowe, musimy dbać o to, by lektura dobrze im się kojarzyła. Umiejętność czytania to pewność siebie, samodzielność, rozwijanie kompetencji komunikacji. Właśnie dlatego przygotowaliśmy artykuły, w których podpowiadamy, jak promować czytelnictwo mogą, na swój sposób, zarówno rodzice, jak i nauczyciele czy bibliotekarze. Informujemy też o akcjach czytelniczych, do których warto zachęcać dzieci.

Szczęście a pewność siebie u dziecka. Czy to się ze sobą łączy?

W budowaniu pewności siebie u dziecka dużą rolę odgrywa postawa rodziców i nauczycieli oraz konkretne przykłady, które można znaleźć w odpowiednio dobranych lekturach. Zastanawiasz się, jak uszczęśliwić dziecko? Pomóż mu odkrywać jego wartość. Nie chodzi jednak o doświadczanie wyłącznie pozytywnych emocji, równie ważne jest to, aby nauczyć dziecko akceptować te trudne. Jak wykształcić w dziecku […]

Co zrobić, gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły?

Są dzieci, które chętnie wracają do szkoły po wakacjach, inne potrzebują trochę więcej czasu, żeby się oswoić. Co zrobić, gdy dziecko nie lubi szkoły? Przede wszystkim zachowaj spokój, poszukaj przyczyny i spróbuj znaleźć rozwiązanie. Pomogą Ci w tym książki z serii „Czytam sobie” dotyczące tematyki szkolnej i współpracy w grupie. Dlaczego dziecko nie chce chodzić […]

Jak rozmawiać z dzieckiem o różnych kulturach i pochodzeniu?

Co zrobić, żeby wielokulturowość była dla dziecka czymś naturalnym? Rozwiązanie jest prostsze, niż mogłoby się wydawać: dawać przykład, rozmawiać, tworzyć projekty, uczyć szacunku do innych kultur. Pomysły na te aktywności podsunie Ci lektura wybranych książeczek z serii „Czytam sobie”. Sprawdź polecane przez nas tytuły! Wyjaśnij dziecku, co to jest wielokulturowość Dzieci są z natury otwarte, […]

Do kiedy czytać dziecku?

W nauce czytania należy zatroszczyć się o to, aby rozbudzić w dziecku chęci do samodzielnego sięgnięcia po książeczkę i nie zatracić w nim motywacji. Jak to zrobić?

Zaproś uczniów na naprawdę ciekawą lekcję historii

Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o historii? Jak przybliżać postacie historyczne? Jak nie zniechęcić do polskiej historii międzywojennej? Jak sprawić, by po lekcji zostały w młodych głowach daty i fakty związane z odzyskaniem niepodległości? Jak nie nudzić i nie zanudzić opowiadając o Naczelniku Piłsudskim?

CZAS NA SPRAWOZDANIE! Akcja „Czytam sobie. Pierwsza klasa!”

Dziękujemy za aktywny udział w akcji Czytam sobie. Pierwsza klasa! realizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i wydawnictwo HarperCollins Polska we współpracy z programem Szkoła Ucząca Się (komponent Nauczyciel/ka I klasa). Mamy nadzieję, że macie już w klasie dzieci, które kochają książki. TERAZ! Zachęcamy Was do wypełnienia krótkiego sprawozdania z Waszych działań czytelniczych. Czekamy na Wasze relacje […]