10-lat-czytam-sobie

Czy wiesz, że pierwsi czytelnicy serii „Czytam sobie” już wkrótce będą zdawać maturę? Podczas minionej dekady wspierała ona w pierwszych próbach czytania tysiące dzieci, które wyrosły na miłośników i miłośniczki książek. Co więcej, wydawca tej serii towarzyszy dzieciom nie tylko na początku ich czytelniczej drogi, ale również przez kolejne lata. Dowiedz się, jak to robi!

Jak seria „Czytam sobie” zapewnia dziecku lepszy start?

Autorki popularnej książki „Wychowanie przez czytanie” twierdzą, że najlepszą rzeczą, jaką rodzice mogą zrobić, by wychować szczęśliwe dzieci, jest „codzienne głośne czytanie dla przyjemności i radykalne ograniczenie telewizji”. My dodamy od siebie: podsuwanie książek, które ułatwią pierwsze kroki z czytaniem, a potem rozwiną nabyte umiejętności i zapewnią ciekawą lekturę na co dzień.

Nie wszyscy wiedzą, że znaczenie ma nie tylko to, że dziecko potrafi czytać. Istotne jest również, czy czyta z przyjemnością. Przeprowadzone kilka lat temu przez PISA i Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju badanie Reading for change dowodzi, że dzieci traktujące czytanie jako formę rozrywki lepiej radzą sobie z nauką niż te, które czytania nie lubią. Według badaczy czytanie dla przyjemności ma większy wpływ na edukacyjne sukcesy dziecka niż jego pochodzenie socjoekonomiczne. Dlatego tak istotne jest pokazanie dziecku, że czytanie może być dobrą zabawą. Osoby tworzące serię „Czytam sobie” robią to już od 10 lat!

Od czego zacząć przygodę z samodzielnym czytaniem? Na dobry początek sięgnij po „Czytam sobie – poziom 1” dla dzieci w wieku 5-7 lat. Wszystkie książki z tego poziomu są zaprojektowane według zasad, które ułatwią dziecku początki z czytaniem:

  • ich autorzy używają tylko 23 podstawowych głosek;
  • na jedną stronę przypada jedno zdanie napisane dużą czcionką, towarzyszy mu ilustracja, pomagająca zrozumieć przeczytany fragment;
  • strony zaprojektowane są tak, by dziecko mogło wodzić palcem za tekstem;
  • na każdej stronie znajdują się ramki z wyróżnionymi słowami do czytania głoskami.

Czytam sobie – poziom 2” przeznaczony jest dla dzieci, które rozpoczęły już naukę czytania i poradzą sobie z dłuższymi zdaniami. Na tym poziomie w ramkach wyróżniono wyrazy do czytania sylabami.

Samodzielnym, ale jeszcze nie do końca pewnym siebie czytelnikom, proponujemy poziom 3 serii „Czytam sobie”. To dłuższe teksty, podzielone na rozdziały. W zrozumieniu bardziej skomplikowanych treści pomoże umieszczony w każdej pozycji z tego poziomu „Słownik trudniejszych słów”. Obrazki są tu czarno-białe, dzięki temu nie rozpraszają uwagi dziecka skupionego na czytaniu.

Opracowując książki z serii „Czytam sobie”, wydawnictwo HarperCollins przykłada ogromną wagę do doboru tematyki. Znajdziesz tu zarówno bardziej rozrywkowe tytuły jak „Koty i kotki”, „Wielki bal smerfetki” czy „Lewy, gola!”, jak i pozycje zachęcające do poważnych rozmów („Smog w centrum miasta”) czy pogłębiające wiedzę z różnych dziedzin („Jabłko Newtona”). Książki piszą znani polscy autorzy i autorki tworzący literaturę dziecięcą: Zofia Stanecka, Rafał Witek, Justyna Bednarek, Joanna Olech, Wojciech Widłak. Warto jednak zaznaczyć, że w serii „Czytam sobie” publikują również autorzy i autorki piszący na co dzień dla dorosłych, jak Marcin Baran, Marcin Sendecki, Sylwia Chutnik, Łukasz Orbitowski czy Jarosław Kamiński.

książka koty i kotki
książka smog w centrum miasta
Jabłko Newtona okładka

Obcowanie od najmłodszych lat z wartościową literaturą kształtuje w dziecku dobry gust czytelniczy. Ponadto regularne czytanie oraz rozmowy na tematy poruszane w książkach wpływają na rozwój inteligencji i empatii, co również zostało potwierdzone w wielu badaniach naukowych. Czytanie wzbogaca słownictwo, uczy koncentracji, rozwija umiejętność precyzyjnego formułowania myśli.

Sprawdź również: 5 najważniejszych korzyści z czytania

Jak nauczyć dziecko czytać? Sięgnij po sprawdzone metody!

Chcąc wspierać rodziców i dzieci na etapie nauki liter i pisania, w ramach serii „Czytam sobie” wydawnictwo HarperCollins wydało „Elementarz współczesny”. Klasyczna forma elementarza została opracowana z uwzględnieniem najnowszych badań pedagogiki i psychologii rozwojowej.

Rodzice i nauczyciele z pewnością z sentymentem wspominają elementarz „Litery” z Dorotką na okładce autorstwa Ewy i Feliksa Przyłubskich lub kultową książkę Mariana Falskiego, która zrewolucjonizowała sposób nauki czytania w Polsce. „Elementarz współczesny” w swoim zamyśle odpowiada na potrzeby dzieci żyjących w XXI wieku. Ta pozycja jest współczesna w przekazie, ma przepiękną oprawę graficzną oraz uwzględnia najnowsze wytyczne metodologiczne. Co więcej, nauka czytania odbywa się w towarzystwie znanych i lubianych bohaterów z serii „Czytam sobie”.

“Elementarz współczesny” opracowała merytorycznie Anna Boboryk, której seria podręczników dla klas 1-3 została uznana za najlepszy cykl edukacyjny w Europie w tej kategorii wiekowej. Natomiast za oprawę graficzną odpowiada Dorota Nowacka, absolwentka Wydziału Grafiki ASP w Warszawie, a prywatnie miłośniczka książek.

W zestawie z elementarzem dostępny jest zeszyt do ćwiczeń grafomotorycznych i nauki pisania liter, wyrazów oraz zdań, który rozwija także umiejętności manualne.

Pomysł na dodatkową aktywność: Pokaż dziecku swój pierwszy elementarz i opowiedz o własnych pierwszych krokach w czytaniu i pisaniu. Na własnym przykładzie pokaż, że i Ty doświadczałeś trudności, które dzięki regularnym ćwiczeniom udało się przezwyciężyć.

Nauka czytania dla dzieci poprzez zabawę

Wydawnictwo HarperCollins przygotowało jeszcze jedną pozycję dla rodziców, którzy chcą wprowadzić naukę czytania poprzez zabawę, najlepszą dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. To „Pierwsze słowa. Zestaw edukacyjny”, w którego skład wchodzą:

  • książka „Doktor Ola” z poziomu 1 serii „Czytam sobie”;
  • poradnik dla rodziców „Od pierwszej litery do pierwszego zdania” z wieloma pomysłami na czytelnicze zabawy z dzieckiem;
  • karty z literami, na których spółgłoski i samogłoski zaznaczono różnymi kolorami – zgodnie z nauką czytania metodą Marii Montessori;
  • karty edukacyjne z ilustracjami i podpisami wykonanymi literami pisanymi.

Ten zestaw edukacyjny można stosować na wiele sposobów, dopasowując go indywidualnie do każdego dziecka. Ćwiczenia i pomysły na okołoczytelnicze aktywności opisane w poradniku pasują do wszystkich książek z poziomu pierwszego serii „Czytam sobie”.

W każdej książce z serii „Czytam sobie” dziecko znajdzie naklejki i dyplom sukcesu. Na portalu internetowym czytamsobie.pl poświęconemu serii znajdują się inspirowane książkami kolorowanki czy wykreślanki, gadżety czytelnicze, takie jak zawieszki na drzwi czy plany lekcji. Ta strona internetowa to również prawdziwa kopalnia materiałów dla nauczycieli i bibliotekarzy. Są tu na przykład scenariusze lekcji oparte o najpopularniejsze tytuły z serii. Nie zabrakło również solidnej porcji wiedzy dla rodziców i opiekunów początkujących czytelniczek i czytelników.

Zainspiruj się: 5 sposobów, dzięki którym pomożesz dziecku w nauce czytania

Co po serii „Czytam sobie”?

Chciałbyś rozwijać w swoim dziecku pasję do czytania? Jeśli z łatwością połyka już książki z trzeciego poziomu serii „Czytam sobie”, zaproponuj mu pozycje z serii „Czytam sobie z bakcylem. Znajdziesz tu m.in. powieść detektywistyczną pt. „Tajemnica namokniętej gąbki”, która może stać się pretekstem do rozmów o relacjach z rodzeństwem.

Z myślą o czytelnikach w wieku 9-12 lat przygotowana została nowa seria książek „Czytam, bo lubię. To wciągające, nowoczesne powieści, których bohaterowie mierzą się z problemami bliskimi współczesnym dzieciom. Do współpracy przy tym cyklu wydawnictwo HarperCollins po raz kolejny zaprosiło najlepszych polskich pisarzy i pisarki literatury dziecięcej.

Główną misją wydawnictwa HarperCollins jest wspieranie dzieci, ich rodziców i opiekunów. Dlatego „Czytam sobie” to nie tylko książki, ale również ciekawe projekty społeczne.

W ramach akcji edukacyjnej „Czytam sobie. Pierwsza klasa!” do dzieci i nauczycieli trafiło nieodpłatnie 70 000 książek z serii „Czytam sobie” wraz z materiałami pomagającymi przeprowadzić atrakcyjne lekcje. Natomiast kampania „Mogę być, kim chcę!” promowała czytelnictwo wśród dzieci i zwracała uwagę na to, że doświadczenia, które wynosi dziecko z czytania wartościowych książek, często pozwalają mu na odkrycie przyszłej drogi zawodowej w zgodzie ze swoimi pasjami i marzeniami.