czytso_www_scenariusz_horrrendalna

Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o historii? Jak przybliżać postacie historyczne? Jak nie zniechęcić do polskiej historii międzywojennej? Jak sprawić, by po lekcji zostały w młodych głowach daty i fakty związane z odzyskaniem niepodległości? Jak nie nudzić i nie zanudzić opowiadając o Naczelniku Piłsudskim?

Przeczytaj i pobierz scenariusz >> PIŁSUDSKI. Scenariusz lekcji <<na podstawie książki Nieznośna niepodległość wydanej w serii Horrrendalna Historia Polski Małgorzaty Fabianowskiej i Małgorzaty Nesteruk

Rokrocznie dzień 11 listopada jest dla nas, dorosłych, czasem wielkiego święta i radości. Cieszymy się rocznicą odzyskania niepodległości, wzruszamy, oglądając archiwalne nagrania z tamtego okresu. Niektórzy mogą nawet powspominać zasłyszane w dzieciństwie opowieści dziadków czy pradziadków, którzy doświadczyli tamtych czasów na własnej skórze i z niezmąconą pewnością siebie przekonywali nas, że: „przed wojną to dopiero było życie!”.

Pełni patriotycznych wzruszeń irytujemy się, że młodzież nie odbiera tego święta tak samo jak my. Dla nich często 11 listopada to zaledwie puste hasło i kolejna data do wkucia, a dzień ten kojarzy się jedynie z wolnym od szkoły i tłumnymi marszami organizowanymi w wielu miastach Polski.

I w tym momencie, w którym trudno nam pogodzić przeszłość ze współczesnością i znaleźć  nić porozumienia między pokoleniami, z pomocą przychodzi… kolejny tom serii „Horrrendalna Historia Polski”. Nieznośna niepodległość, brawurowo napisana przez autorski duet – Małgorzatę Fabianowską i Małgorzatę Nesteruk, a zilustrowana przez Jędrzeja Łanieckiego, wciąga czytelnika w zawiłości historii niczym ułańska szarża.

Nieznośna niepodległość jest książką niejako międzypokoleniową. To nie tylko świetna i zajmująca lektura dla młodego czytelnika, która może też być punktem wyjścia do rodzinnych  rozmów i wspominków. To również nieoceniona pomoc dla nauczycieli, którzy chcą przekazywać wiedzę w niekonwencjonalny sposób i urozmaicać lekcje historii. Właściwie każde z poruszonych w książce zagadnień może się stać punktem wyjścia do stworzenia zajmującego scenariusza zajęć i poprowadzenia lekcji w intrygujący i zabawny sposób.

Punktem wyjścia jest oczywiście rok 1918, w którym po 123 latach niewoli Polska odzyskała niepodległość i wróciła na mapy świata. Znacznie więcej miejsca poświęcają jednak autorki dwudziestoleciu międzywojennemu, a więc czasom budowania przez polskie władze i społeczeństwo nowego państwa.

Nieznośna niepodległość jest pasjonującą podróżą przez międzywojenną Polskę, dzięki której młodzi czytelnicy odwiedzą niesamowite wielokulturowe miasta i miasteczka, a także poznają nietuzinkowe postaci, o których nie mówi się na lekcjach historii. Ta książka to również spotkanie ze złotą erą kina i radia oraz galopada poprzez szalone bale maskowe i rauty. To historia odarta z pompatyczności, będąca blisko ludzi i pokazująca ich radość z odzyskanej państwowości, lecz także trud budowania nowego państwa. Dodatkową zaletą i elementem dynamizującym opowieść są paski komiksowe, w których za pomocą ilustracji i przezabawnych tekstów autorzy przybliżają młodym czytelnikom wybrane tematy.

Zajrzyj do środka książki:

Aby ułatwić wprowadzenie tematu niepodległości na lekcji historii, proponujemy scenariusz lekcji: PIŁSUDSKI. Na podstawie książki Nieznośna niepodległość.

Pobierz scenariusz tutaj.

O Autorce:

Scenariusz został przygotowany przez Magdalenę Nogaj, nauczycielkę języka polskiego, WOS-u i doradztwa zawodowego w szkole podstawowej oraz technikum w Głuchołazach oraz edukatorkę. Współpracowała z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym jako Liderka Filmoteki Szkolnej. Ukończyła studia stART w Warszawskiej Szkole Filmowej. W 2015 r. otrzymała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii edukacja młodego widza.

Obszar nauczania: Szkoła podstawowa, klasa IV.

Treści nauczania zgodne z podstawą programową:

IV Postacie i wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej. Uczeń sytuuje w czasie i opowiada o: 12. Józefie Piłsudskim i jego żołnierzach;