jak-rozmawiac-o-prawach-dziecka-czytam-sobie

Chcesz zorganizować w swojej szkole zajęcia o prawach dziecka dla uczniów, ale nie wiesz, jak powinna wyglądać taka lekcja? Przeczytaj nasz artykuł i zainspiruj się!

Każdy obywatel powinien mieć świadomość swoich praw, a także dostrzegać prawa innych osób. Uczyć się o prawach warto w każdym wieku, przecież dzieci także mają swoje prawa i powinny je znać. Jak zatem przeprowadzić zajęcia o prawach dziecka w szkole?

Oto mini scenariusz lekcji, który możesz wykorzystać podczas zajęć.

  1. Czym są prawa dziecka?

Zastanawiasz się, jak rozmawiać o prawach dziecka z uczniami? Na samym początku uświadom dzieciom, czym są prawa dziecka. Możecie zacząć od dyskusji o tym, jakie prawo panuje w Polsce i jakie pełni funkcje. Następnie niech uczniowie zastanowią się wspólnie, czym mogą być prawa dziecka i podadzą intuicyjnie kilka przykładów.

  • Konwencja o prawach dziecka

Poinformuj uczniów o tym, że prawa dziecka, podobnie jak np. każdego obywatela w Konstytucji, zapisane są w odpowiednim dokumencie.  Opowiedz im krótko, kiedy powstała Konwencja o prawach dziecka, w jakich okolicznościach i w jakich państwach jest źródłem praw najmłodszych.

  • Prawa dziecka a moje życie codzienne

Przeczytaj uczniom kategorie praw, jakie zawarto w konwencji i podaj przykłady dla każdej z nich. Zastanówcie się wspólnie, jak zapisy z dokumentu wpływają na życie codzienne najmłodszych na całym świecie. Chodzenie do szkoły, wizyta u lekarza, wakacje i ferie? To wszystko składa się na realizację tych praw.

  • Skąd czerpać wiedzę?

Pokaż uczniom, w jakich miejscach mogą znaleźć informacje o swoich prawach. Uświadom im, że wszystkie zapisy z łatwością odnajdą w internecie. Pokaż im strony rządowe, na których mogą szukać dokumentów, a także strony takich organizacji jak np. UNICEF.

Dzieci wiele o swoich prawach mogą dowiedzieć się także z książek. W bibliotekach znajdą szereg publikacji na temat, które w przystępniejszy sposób przekażą im wiedzę. 😊 Jako przykład możesz podać „Prawa dziecka. Akceptuję, co czuję”. Ta książka zawiera różne gry i zadania, które pozwolą lepiej zrozumieć zagadnienie praw dziecka.

  1. Tworzenie regulaminu przestrzegania praw

Kiedy już dzieci zdobędą wiedzę o prawach dziecka, zabierzcie się do stworzenia regulaminu grupy, który pomoże ich przestrzegać. Zastanówcie się, co powinno się w nim znaleźć, by każdy w grupie czuł się dobrze i bezpiecznie. Przy tej okazji porozmawiaj z dziećmi także o prawach uczniaone także przydadzą się do tworzenia regulaminu.

Inspiracji do stworzenia kodeksu grupy dostarczy wam książka „Szkoła na Dobrej”, której bohaterowie doskonale wiedzą, co oznacza wzajemne zrozumienie i szacunek. Każdy ma jakieś lęki czy rzeczy, których nie lubi. W przypadku bohatera książki – Tymka – są to głośne dźwięki, ponieważ choruje na mizofonię. Jakie działania szkoła podjęła, by czuł się bezpiecznie? Dowiedzcie się z lektury i zastanówcie, czy są jakieś osoby, którym wasz regulamin zapewni podobny komfort.

  1. Lokalni Szeryfowie Praw Dziecka

Kiedy już stworzycie własny kodeks grupy, przeprowadźcie też prawdziwe demokratyczne wybory, które wytypują Szeryfów Praw Dziecka. Szeryfowie będą stali na straży regulaminu grupy i będą pomagać osobom, które nie czują się bezpiecznie, są smutne lub potrzebują pomocy. Wytypowanie takich osób to także świetny sposób, by ćwiczyć umiejętność współpracy u dzieci.

  • Osoby walczące o prawa dziecka na świecie

Temat Lokalnych Szeryfów naturalnie otwiera zagadnienie, jakim jest obrona praw dzieci na całym świecie. Przedstaw uczniom sylwetki osób, które angażują się w obronę najmłodszych lub robiły to w przeszłości. Możesz podać przykład np. Janusza Korczaka, który był polskim „Szeryfem Praw Dziecka”, i opowiedzieć jego niezwykłą historię.

By lekcja była dla dzieci jeszcze ciekawsza, zajrzyj do zakładki Do pobrania. Znajdziesz tam scenariusz oparty o wspomnianą książkę „Szkoła na Dobrej”, który podsunie Ci kolejne pomysły (to także dobra pozycja do nauki tolerancji), a także szereg materiałów, dla uczniów: zawieszki, zakładki, itp., które z pewnością urozmaicą zajęcia o prawach dziecka.