Chcesz zorganizować w swojej szkole zajęcia o prawach dziecka dla uczniów, ale nie wiesz, jak powinna wyglądać taka lekcja? Przeczytaj nasz artykuł i zainspiruj się!
Każdy obywatel powinien mieć świadomość swoich praw, a także dostrzegać prawa innych osób. Uczyć się o prawach warto w każdym wieku, przecież dzieci także mają swoje prawa i powinny je znać. Jak zatem przeprowadzić zajęcia o prawach dziecka w szkole?
Oto mini scenariusz lekcji, który możesz wykorzystać podczas zajęć.
- Czym są prawa dziecka?
Zastanawiasz się, jak rozmawiać o prawach dziecka z uczniami? Na samym początku uświadom dzieciom, czym są prawa dziecka. Możecie zacząć od dyskusji o tym, jakie prawo panuje w Polsce i jakie pełni funkcje. Następnie niech uczniowie zastanowią się wspólnie, czym mogą być prawa dziecka i podadzą intuicyjnie kilka przykładów.
- Konwencja o prawach dziecka
Poinformuj uczniów o tym, że prawa dziecka, podobnie jak np. każdego obywatela w Konstytucji, zapisane są w odpowiednim dokumencie. Opowiedz im krótko, kiedy powstała Konwencja o prawach dziecka, w jakich okolicznościach i w jakich państwach jest źródłem praw najmłodszych.
- Prawa dziecka a moje życie codzienne
Przeczytaj uczniom kategorie praw, jakie zawarto w konwencji i podaj przykłady dla każdej z nich. Zastanówcie się wspólnie, jak zapisy z dokumentu wpływają na życie codzienne najmłodszych na całym świecie. Chodzenie do szkoły, wizyta u lekarza, wakacje i ferie? To wszystko składa się na realizację tych praw.
- Skąd czerpać wiedzę?
Pokaż uczniom, w jakich miejscach mogą znaleźć informacje o swoich prawach. Uświadom im, że wszystkie zapisy z łatwością odnajdą w internecie. Pokaż im strony rządowe, na których mogą szukać dokumentów, a także strony takich organizacji jak np. UNICEF.
Dzieci wiele o swoich prawach mogą dowiedzieć się także z książek. W bibliotekach znajdą szereg publikacji na temat, które w przystępniejszy sposób przekażą im wiedzę. 😊 Jako przykład możesz podać „Prawa dziecka. Akceptuję, co czuję”. Ta książka zawiera różne gry i zadania, które pozwolą lepiej zrozumieć zagadnienie praw dziecka.
- Tworzenie regulaminu przestrzegania praw
Kiedy już dzieci zdobędą wiedzę o prawach dziecka, zabierzcie się do stworzenia regulaminu grupy, który pomoże ich przestrzegać. Zastanówcie się, co powinno się w nim znaleźć, by każdy w grupie czuł się dobrze i bezpiecznie. Przy tej okazji porozmawiaj z dziećmi także o prawach ucznia – one także przydadzą się do tworzenia regulaminu.
Inspiracji do stworzenia kodeksu grupy dostarczy wam książka „Szkoła na Dobrej”, której bohaterowie doskonale wiedzą, co oznacza wzajemne zrozumienie i szacunek. Każdy ma jakieś lęki czy rzeczy, których nie lubi. W przypadku bohatera książki – Tymka – są to głośne dźwięki, ponieważ choruje na mizofonię. Jakie działania szkoła podjęła, by czuł się bezpiecznie? Dowiedzcie się z lektury i zastanówcie, czy są jakieś osoby, którym wasz regulamin zapewni podobny komfort.
- Lokalni Szeryfowie Praw Dziecka
Kiedy już stworzycie własny kodeks grupy, przeprowadźcie też prawdziwe demokratyczne wybory, które wytypują Szeryfów Praw Dziecka. Szeryfowie będą stali na straży regulaminu grupy i będą pomagać osobom, które nie czują się bezpiecznie, są smutne lub potrzebują pomocy. Wytypowanie takich osób to także świetny sposób, by ćwiczyć umiejętność współpracy u dzieci.
- Osoby walczące o prawa dziecka na świecie
Temat Lokalnych Szeryfów naturalnie otwiera zagadnienie, jakim jest obrona praw dzieci na całym świecie. Przedstaw uczniom sylwetki osób, które angażują się w obronę najmłodszych lub robiły to w przeszłości. Możesz podać przykład np. Janusza Korczaka, który był polskim „Szeryfem Praw Dziecka”, i opowiedzieć jego niezwykłą historię.
By lekcja była dla dzieci jeszcze ciekawsza, zajrzyj do zakładki Do pobrania. Znajdziesz tam scenariusz oparty o wspomnianą książkę „Szkoła na Dobrej”, który podsunie Ci kolejne pomysły (to także dobra pozycja do nauki tolerancji), a także szereg materiałów, dla uczniów: zawieszki, zakładki, itp., które z pewnością urozmaicą zajęcia o prawach dziecka.