budowa-ksiazki

Zastanawiasz się, jak jeszcze możesz zachęcić najmłodszych do czytania? Pokaż dzieciom elementy budowy książki. W artykule podpowiadamy, jak to zrobić w myśl metod neurodydaktyki i zasady Konfucjusza: „pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem”. Zaplanuj z nami tę wyjątkową lekcję!

Budowa książki krok po kroku – 5 pomysłów na ciekawe zajęcia

Lekcja o budowie książki to świetny sposób, by przetestować zasady neurodydaktyki, które mówią o tym, że nasze mózgi lepiej zapamiętują:

  • informacje mające praktyczne zastosowanie i odniesienie do codzienności,
  • to, co poznajemy za pomocą rąk,
  • to, co widzimy

Zatem pokazując różne rodzaj książek i zachęcając do tworzenia własnych egzemplarzy, pobudzimy kreatywność i sprawimy, że klasa nie będzie się nudzić. Co jeszcze możemy zrobić? Warto zaangażować uczniów w dyskusje – zarówno w parach, jak i większej grupie, a także zorganizować aktywności plastyczne. Te ostatnie nie tylko rozwiną zdolności manualne dzieci w wieku wczesnoszkolnym, ale też pomogą zapamiętać i uporządkować zdobytą wiedzę. Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów, które zainspirują Cię do organizacji interesujących zajęć.

1.   Prezentacja różnych typów książek

Lekcję warto zacząć od pokazania dzieciom, jak różne książki można znaleźć na bibliotecznych i księgarskich półkach. Przygotuj ich rozmaite formy – w twardej i miękkiej oprawie, duże i mniejsze formaty, a nawet te kieszonkowe. Zaprezentuj też książki z ilustracjami – tekturowe dla najmłodszych oraz z serii „Czytam sobie” dla początkujących czytelników. W tym drugim przypadku pokaż książkę „Awantura w śmietniku” z miękkimi skrzydełkami. Pozwól dzieciom dotknąć różnych egzemplarzy, porównać je, niech omówią występujące między nimi różnice.

Pomysł na dodatkową aktywność: Może uda Ci się zdobyć książkę napisaną w języku japońskim i zaprezentować ją podczas lekcji? Jeśli dzieci złapią bakcyla i zainteresują się tą azjatycką kulturą, podsuń im książkę do samodzielnego czytania pt. „Akiko i Helenka. Rewizyta”. Ta lektura w przystępny sposób przybliża polskie i japońskie tradycje.

2. Panel dyskusyjny

Po dokładnym obejrzeniu różnych egzemplarzy zorganizujcie dyskusję. Niech dzieci wspólnie zastanowią się, jakie funkcje pełnią poszczególne elementy budowy książki. Po co jest okładka, numeracja stron, spis treści i ilustracje? W jaki sposób kartki są w niej połączone?

3. Książka: budowa i schemat

Żeby uporządkować zdobytą wiedzę, opracujcie schemat, przedstawiający poszczególne części składowe książki. Możesz przygotować gotową kartę pracy z takim rysunkiem. Zadaniem dzieci będzie wklejenie nazw poszczególnych elementów książki.

4. Wykonanie książki

W planie tego typu lekcji warto uwzględnić aktywności plastyczne. Dzieci mogą samodzielnie wykonać własne egzemplarze, pamiętając, z czego składa się książka. Przygotujcie ilustracje, krótkie teksty, wyklejanki. Kartki można skleić lub połączyć zszywkami. Dzieci na pewno będą dumne z takich prac!

5. Własny Ex libris

Wyjaśnij dzieciom, że Ex libris to taka magiczna pieczątka, karteczka lub naklejka, która informuje, że dana książka należy do nas. Niech każde dziecko zaprojektuje własny unikatowy książkowy znak. Może w nim zawrzeć rysunek ulubionego zwierzęcia czy rośliny lub swoje imię w wersji graficznej.

Przeczytaj również: Promocja czytelnictwa w szkole – 3 praktyczne pomysły

Po co powstają książki? Żeby je czytać!

Lekcja, podczas której przedstawiona zostanie budowa książki, to pierwszy krok do promocji czytelnictwa wśród najmłodszych. Lektury powstają przecież po to, aby je czytać, czerpać z nich wiedzę i rozrywkę. Świetnym sposobem na to, by zachęcić dzieci do czytania, jest łączenie lekcji z tematycznie dobraną lekturą. Książki z serii „Czytam sobie” mogą w ciekawy sposób uzupełniać treści podstawy programowej z różnych przedmiotów.

  • Przy okazji lekcji przyrody przeczytajcie książkę „Wielki skarb”, która pomoże zrozumieć, jak ważną częścią naszego świata jest woda.
  • Tematy wychowawcze związane z przyjaźnią, zwierzętami i odpowiedzialnością za pupila ubarwi niezwykła historia z książeczki „Nelka i piesek Fafik”.
  • Lekcje podróżnicze uzupełnią książki z serii „Czytam sobie” dotyczące różnych zakątków świata np. „Przygoda w Himalajach”.
  • Świetną bazą do rozmów na temat stereotypów w będzie książka „Rycerka Rozalka”.

Na stronie Czytam sobie. Pierwsza klasa! znajdziesz inspirujące scenariusze lekcji do wybranych książek wydawnictwa HarperCollins.

Budowa książki do nauki czytania

Przy okazji dyskusji o budowie książki wyjaśnij dzieciom, jakie wydania będą odpowiednie do nauki czytania. W przypadku tego typu lektur sprawdzą się: 

  • duża i wyraźna czarno-biała czcionka,
  • większe odstępy między linijkami,
  • pojedyncze zdania,
  • słowniczek trudniejszych wyrazów.

Dzieci mogą też zapamiętać, by rodzice przy wybieraniu książek zwracali uwagę na to, dla jakiego wieku są odpowiednie i czy pasują do zainteresowań początkujących czytelników.

Sprawdź także: Jakie książki do nauki czytania wybrać?

Ciekawie przeprowadzona lekcja o budowie książki to kolejny krok do tego, by pokazać dzieciom magię czytania. Zaproponowane przez nas aktywności i lektury sprawdzą się podczas lekcji w przedszkolach oraz początkowych klasach szkoły podstawowej.

Bibliografia:

  1. A. Cieślak, Książka do zrobienia.
  2. Mózg zawsze pyta, dlaczego ma się czegoś uczyć