Nowości w serii „Czytam Sobie” to kolejna niezwykle ciekawa odsłona. Do księgarń trafiło pięć, jak zwykle różnorodnych tematycznie, tytułów przeznaczonych zarówno dla dzieci, które zaczynają składać słowa, jak i dla tych, które opanowały już sztukę płynnego czytania.
Wśród nich „Wars i Sawa”, „Lem i zagadki Kosmosu”, „Szkoła na Dobrej” oraz dwie pozycje z podserii eko „Po co wieje wiatr” i „Futuropolis – miasto jutra”.
Tradycyjnie książki napisali najlepsi współcześni polscy autorzy i autorki (m.in. Olech, Widłak, Witek), a ilustracje to dzieło uznanych polskich ilustratorek i ilustratorów (choćby Ewa Poklewska-Koziełło czy Jola Richter-Magnuszewska). Nie zabrakło ważnych, współczesnych tematów. To książki, które nie tylko pomogą dzieciom ćwiczyć się w sztuce czytania, lecz także dostarczą wielu tematów do przemyśleń i dyskusji.
CZYTAM SOBIE! TO FRAJDA
Dzieci są pełnoprawnymi czytelnikami, którzy jak dorośli mają swoje gusta, pasje i zainteresowania, tym samym chcieliby zaspakajać swoją rosnącą ciekawość i z czytania mieć przyjemność oraz rozrywkę. Według badań naukowców to właśnie ci, którzy potrafią czytać dla przyjemności osiągają sukcesy w nauce, a potem w dorosłym życiu. Co więcej czytanie ma większy wpływ na edukacyjne sukcesy niż pochodzenie socjoekonomiczne dziecka! Są dowody, że bogatsze słownictwo dziecka i jego chęć udziału w dyskusji to wynik samodzielnego czytania, dodatkowo są one bardziej empatyczne i łatwiej nawiązują relacje, czego pozbawieni są nieczytający rówieśnicy.
Warto zadbać, żeby dzieci czytały, ale również, by czytanie pokochały! To prosta droga do zdobywania i weryfikowania wiedzy, poznawania różnych punktów widzenia, wyrabiania własnego zdania na różne sprawy, rozwijania umiejętności samodzielnego myślenia. Jest wiele korzyści z czytania i jeszcze więcej powodów, dlaczego dzieci powinny czytać.
Jakie powinny być pierwsze książki do samodzielnego czytania?
Pozycje książkowe, które mają wtajemniczyć dzieci w świat samodzielnej umiejętności czytania, powinny być zupełnie inne niż te, które czytają dzieciom dorośli choćby podczas rytuału wieczornego czytania. Sukcesem jest pierwsza samodzielnie przeczytana książka, dlatego musi to być pozycja z prostszym tekstem, napisana dużą czcionką, której objętość nie przekracza możliwości dziecka. A co najważniejsze tematyka powinna nawiązywać do zainteresowań młodego czytelnika. Taka jest seria „Czytam sobie”, która powstała z myślą o dzieciach zaczynających samodzielnie czytać. Prowadzi młodego czytelnika od składania liter do płynnego czytania. Pozwala dziecku szybko poczuć smak sukcesu, wynikającego z samodzielnej lektury pierwszej książki. Poczucie to wzmacniają kolorowe naklejki i dyplom, będące nieodłącznymi elementami każdej książki. Ważne jest, aby namawiać dzieci do czytania i pomagać im w nauce samodzielnego czytania. Czytanie to nie tylko przyjemność. Dzięki książkom lepiej rozumiemy świat i siebie wzajemnie.
FAKTY, LEGENDY, EKOTEKSTY, SAME DOBRE OPOWIEŚCI
Młodzi, ciekawi wszystkiego czytelnicy w aktualnej odsłonie nowości w cyklu „Czytam sobie” mają do dyspozycji pasjonujące opowieści. Historie zawsze wciągające, czasem z dreszczykiem, innym razem pełne humoru, przygód, emocji i wzruszeń – każdy znajdzie wśród licznych tytułów coś dla siebie.
W ramach cyklu Eko:
- Po co wieje wiatr (poziom 1) Rafał Witka z ilustracjami Aleksandry Krzanowskiej. Opowieść o wietrze, który narozrabiał w życiu Kingi. Jednocześnie to historia uwrażliwiająca na stan natury i jej zasobów w dzisiejszym świecie. Rozmowy rodzeństwa o zielonej energii, żeglowaniu, usypywaniu wydm i balonie porwanym przez psotne wietrzysko, które staje się pretekstem do zadania tytułowego pytania. Czy wiatr to tylko zwykły psotnik, czy jest z niego jakiś pożytek?
- Futuropolis – miasto jutra (poziom 2) Joanny Jagiełło z ilustracjami Ewy Poklewskiej-Koziełło. Książka dla młodych miłośników i miłośniczek science fiction. Dzieci chętnie wyobrażają sobie, jak będą wyglądały miasta i technologie przyszłości. To doskonały punkt wyjścia do rozmów o nowoczesnej urbanistyce i energii odnawialnej, której nie brakuje w tytułowym Futuropolis.
W cyklu Legendy:
- Wars i Sawa (poziom 1) Wojciecha Widłaka z ilustracjami Joli Richter-Magnuszewskiej. Legenda według interpretacji autora opowiedziana prostymi słowami i niezwykłymi obrazkami. Jak z małej rybackiej wioski powstała Warszawa? Kim byli Wars i Sawa i jakie było ich największe, niespełnione marzenie? Dlaczego to właśnie syrena stała się symbolem i obrończynią polskiej stolicy? To klasyczna opowieść o tym, że czynione dobro kiedyś do nas wróci.
W cyklu Fakty:
- Lem i zagadki Kosmosu (poziom 2) Marcina Barana z ilustracjami Tomka Kozłowskiego. Wydana z okazji obchodów Roku Lema i setnej rocznicy urodzin biografia pisarza. Książka spodoba się dzieciom zainteresowanym tajemnicami kosmosu. To opowieść nie tylko o dzieciństwie i młodości Stanisława Lema, ale również o powstaniu wszechświata. Autor pisze również o tym, jakie ukryte treści można znaleźć w prozie Lema, zachęcając jednocześnie młodych czytelników i czytelniczki do tworzenia własnych opowieści.
W głównym cyklu:
- Szkoła na Dobrej (poziom 3) Joanny Olech z ilustracjami autorki. Opowieść o wyjątkowej podstawówce. Scenki z życia szkoły składają się na historię, która uczy tolerancji i uwrażliwia na potrzeby innych. To szkoła do której tęsknią teraz wszystkie dzieci. Książka powstała we współpracy z programem „Szkoła ucząca się”, przedsięwzięciem realizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.
CZYTAM SOBIE – FENOMEN SERII
„Czytam sobie” – jest pierwszym takim programem wydawniczym w Polsce do nauki czytania na trzech poziomach zaawansowania czytelniczego – podbiło rynek wydawniczy i przekonało już tysiące dzieci do rozpoczęcia przygody z czytaniem.
Alicja Kost, pomysłodawczyni i główna autorka bloga Mataja, tak opisuje doświadczenia z serią:
Pierworodna nauczyła się czytać de facto sama chwilę przed 7 urodzinami. Młody tymczasem znał literki, umiał złożyć z nich proste wyrazy typu mama, tata, ale jak z tego bezboleśnie przejść do czytania książek, pozostawało dla mnie zagadką. (…) Czytam sobie, której celem jest wspieranie samodzielnego czytania dzieciaków. U nas był to autentycznie strzał w dziesiątkę – dzięki tym książeczkom młody odpalił i to właśnie podczas „siedzenia” w domu w trakcie pierwszego lockdownu poszybował z czytaniem w kosmos (…), a przypominam, że nie potrafił niczego poza składaniem prościutkich wyrazów.
Dziś w istotny sposób cykl Czytam sobie wyróżnia bogactwo tematyki i różnorodność. W obrębie tej samej serii można znaleźć książki dla pasjonatów astronomii, przyrody, historii, miłośników gotowania, wiernych fanów postaci z popularnych filmów, tych, którzy lubią rozwiązywać zagadki kryminalne, tych co kochają zwierzęta, dla których ekologia jest ważna i wiele, wiele innych. Autorzy traktują małych czytelników poważnie: książki popularnonaukowe dostarczają rzetelnej, aktualnej wiedzy, powieści intrygują, kryminały nie dają się odłożyć, a według przepisów kulinarnych naprawdę można gotować.
Barbara Maria Morawiec, autorka i redaktor naczelna portalu Lustro Biblioteki, inspirującego serwisu dla bibliotekarzy, o „Czytam sobie” pisze tak:
wartościowe książki wpierające naukę czytania i pobudzające młodych odkrywców do poznawania świata literackiego. Sprawdza się tutaj bardzo dobrze powiedzenie – nauka przez zabawę. Wciągające historie pióra wybitnych polskich autorów, barwna warstwa obrazowa najlepszych polskich ilustratorów i komentarze specjalistów to dowód na to, że książeczki z tej serii powinny być dostępne w każdej bibliotece.
Dziś w serii jest już ponad 100 tytułów, które sprzedały się w łącznym nakładzie ponad 2 000 000 egzemplarzy! Cykl ma na swoim koncie też 11 nagród niezależnych gremiów. Co więcej – „Czytam sobie” wciąż się rozwija i dopasowuje do potrzeb nowych czytelników. Każde dziecko znajdzie coś dla siebie. Cykl adresowany jest do dzieci w wieku 5–7 lat, ale są to granice umowne.
Chcesz bliżej poznać nowości w serii? Obejrzyj film: