jak-wychowywac-dziewczynki

Wydawnictwo HarperCollins nie stroni od ważnych społecznych tematów. Tym razem za sprawą nowości z serii „Czytam sobie”, w których pokazuje, że dziewczyny mają moc. Sprawdź nowe tytuły oraz poznaj nasze wskazówki dotyczące tego, jak wychować pewną siebie dziewczynkę.

Dlaczego świadome wychowanie dziewczynki jest takie ważne?

Fundacja Kosmos dla dziewczynek w raporcie pt. „Przyszłość dla dziewczynek. Kompetencje przyszłości w edukacji wczesnoszkolnej dziewczynek” wskazuje na 4 obszary, którymi należy się zaopiekować, w kontekście wychowania dziewczynek:

  • ograniczające stereotypy,
  • bariery edukacyjne,
  • presja wyglądu,
  • brak wiary w siebie.

Autorzy raportu podkreślają, że każda z tych trudności sprawia, że dziewczynki blokują się i nie potrafią być tym, kim naprawdę chcą. Z tego względu bardzo ważnym zadaniem rodziców oraz nauczycieli powinno być wychowanie dziewczynek w duchu wzmacniania ich pewności siebie oraz pokazywanie im, że mogą być szczęśliwe na swoich własnych zasadach: „Nie ma jednego przepisu na bycie szczęśliwą̨ dziewczynką! Ani jednej drogi, która zapewni spełnienie i sukces życiowy. Liczy się̨ odwaga do pójścia swoją drogą, czasem wbrew stereotypom. I szacunek do różnorodności”.

To też Cię zainteresuje: Szczęście a pewność siebie u dziecka. Czy to się ze sobą łączy?

Jak wychowywać dziewczynki? 3 pomocne wskazówki

Rodzice i nauczyciele muszą zdać sobie sprawę z istniejących stereotypów i ich konsekwencji. Dobrym przykładem jest powszechnie panujące przekonanie, że dziewczynki są grzeczniejsze i pilniejsze, a chłopcy leniwi, ale bardziej zdolni i błyskotliwi. Co zrobić, by odejść od tych stereotypów? Jak wychowywać dziewczynki, by były pewne siebie i miały poczucie sprawczości? Sprawdź nasze wskazówki na podstawie trzech nowości z serii „Czytam sobie” wydawnictwa HarperCollins.

1. Rozmawiaj o emocjach

Badaniapokazują, że regularne rozmowy o emocjach wpływają na umiejętność ich wyrażania, kontrolowania i rozpoznawania u siebie i innych. Punktem wyjścia do takich rozważań mogą być książki pokazujące relacje i uczucia bohaterów. Nazywajcie emocje wprost, by dziewczyny potrafiły powiedzieć, czego chcą, co je boli, a co nie jest dla nich dobre.

Świetny przykład dziewczynki, która podąża za swoimi emocjami i potrzebami znajdziesz w książce pt. „Rycerka Rozalka” z poziomu 1 serii „Czytam sobie”. Choć główna bohaterka jest księżniczką, czuje, że jej zadaniem jest pokonanie smoka, który sieje spustoszenie w królestwie. Czy Rozalka nie przestraszy się potwora? Jaki udział w całej historii mają pewne popularne cukierki? Ta książka będzie świetną bazą do rozmów na temat odwagi, marzeń oraz stereotypów dotyczących chłopców i dziewcząt.

okładka książki Rycerka Rozalka

Przeczytaj również: Rozmowy o uczuciach – sposoby na rozwijanie wdzięczności u dzieci

2. Pozwól na podejmowanie samodzielnych decyzji

Jak wychowywać dziewczynki, by były pewne siebie? Bardzo ważna jest postawa rodziców. Niech w Twoim domu panuje atmosfera radości, wzajemnego zrozumienia, ciekawości i otwartości na innych. Ogranicz nakazy, pozwól na samodzielne wybory, bądź godny zaufania i otwarty na przyjaciół dziecka.

Przykład dobrych relacji panujących między córką a rodzicami znajdziesz w nowej książce ze znaną czytelnikom serii Czytam Sobie bohaterką Helenką, czyli „Akiko i Helenka. Rewizyta”. Rodzice Helenki nie są idealni, jednak potrafią zaufać córce i pozwolić dziewczynce na samodzielne decyzje, wierząc, że podejmie je mądrze. To lektura z poziomu 2 serii – idealna dla czytelników, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności czytania.

Pomysł na dodatkową aktywność: Po lekturze nowej książki o Akiko i Helence stwórzcie listę rzeczy, o których Twoje dziecko może samo decydować. Umieśćcie ją w widocznym miejscu w domu (np. na lodówce) i przestrzegajcie zawartych w niej ustaleń.

okładka książki Akiko i Helenka. Rewizyta

3. Ucz sprawczości

Jak wychować pewną siebie dziewczynkę? Naucz ją sprawczości, czyli umiejętności stawiania czoła wyzwaniom. Pokaż, że nikt nie jest idealny i każdemu przytrafiają się błędy. Chodzi o to, by nie zniechęcać się, ale szukać rozwiązań i wytrwale realizować założone cele.

Za swoimi marzeniami podąża tytułowa bohaterka „Tajemnicy Nawojki”, czyli nowej książki z serii „Czytam sobie” poziom 3 – dla najbardziej zaawansowanych małych czytelników. Akcja tej opowieści toczy się w XV wieku, kiedy dziewczyny nie mogły się uczyć, kształcić i studiować. Jednak Nawojka zamarzyła o tym, by zostać studentką Akademii Krakowskiej i …dopięła swego. W jaki sposób? Dlaczego groziła jej za to kara śmierci? Odpowiedzi na te pytania Twoje dziecko znajdzie w tej wciągającej książce.

Pomysł na dodatkową aktywność: Na podstawie książki „Tajemnica Nawojki” porozmawiaj z dzieckiem o jego najskrytszych pragnieniach. Stwórzcie listę 12 marzeń na 12 kolejnych miesięcy i realizujcie je systematycznie. Może to być zobaczenie wschodu słońca, lot samolotem, zdobycie górskiego szczytu czy nauka nowych umiejętności, np. jazdy na rolkach.

okładka książki Tajemnica Nawojki

Jak wychować pewną siebie dziewczynkę? Szukajcie autorytetów!

Jak wychowywać dziewczynki, by umiały w pełni korzystać ze swojego potencjału? Autorzy raportu „Przyszłość dla dziewczynek” podkreślają wartość kobiecych autorytetów:

„Dla dziewczynek w wieku 7-12 lat bardzo ważne będzie poznanie różnorodnych kobiecych wzorców, w tym naukowczyń, przedsiębiorczyń́, które odniosły sukces, tak aby określając własny potencjał, dziewczynki miały jasność́, że żadne drogi nie są̨ przed nimi zamknięte”.

Do takich kobiecych autorytetów sięgają też twórcy serii „Czytam sobie. Fakty”. Dziewczynkom, które rozpoczynają swoją edukację, podsuń książkę „Droga do Nobla. Historia Marii Skłodowskiej-Curie”. Jej autorka Ewa Nowak w fascynujący sposób opisuje życie Marii Skłodowskiej-Curie. W toku lektury poznajemy też mniej znane fakty z życia noblistki np. to, że jako jedna z pierwszych kobiet na świecie zrobiła prawo jazdy.

Pomysł na dodatkową aktywność: Dziewczynkom, które fascynują się sztuką, podsuń pełną humoru książkę pt. „O Zofii, co zbierała kolory. O Zofii Stryjeńskiej” opisującą życie wybitnej polskiej malarki Zofii Stryjeńskiej. Postać ta wspomniana jest też na końcu książki „Tajemnica Nawojki”. W jakim kontekście? Sprawdźcie sami!

Teraz już wiesz, jak wychowywać dziewczynki, by w przyszłości były silnymi, mądrymi i po prostu szczęśliwymi kobietami. Walcz ze stereotypami dotyczącymi płci, wzmacniaj ich poczucie wartości, podsuwaj przykłady kobiet, które robią w życiu, to co kochają. Autorzy przytaczanego w artykule raportu sugerują, by w pracy projektowej w szkole dziewczyny ćwiczyły się w różnych rolach, nie tylko tych pomocowych, zgodnych ze stereotypami.

———–

Źródło:

Raport „Przyszłość dla dziewczynek. Kompetencje przyszłości w edukacji wczesnoszkolnej dziewczynek”.