szkodliwe-tresci-w-internecie

Trudno już wyobrazić sobie dzisiejszy świat bez internetu – niezależnie od wieku spędzamy mnóstwo czasu w sieci. Dzięki internetowi zdobywamy wiedzę, spotykamy się z przyjaciółmi, relaksujemy się. Dokładnie tak samo postępują dzieci, które dużo bardziej niż dorośli narażone są na szkodliwe treści. Co możemy robić, aby zminimalizować to ryzyko?

Czy możemy uniknąć szkodliwych treści w internecie?

Internet jest nieodłączną częścią życia, również dzieci. W wirtualnym świecie spędzają coraz więcej czasu wolnego, a nie zawsze jest to przestrzeń bezpieczna dla dzieci. Wiele z przyswajanych z internetu treści jest po prostu bezwartościowych, inne jednak mogą szkodzić zdrowiu psychicznemu najmłodszych oraz wpływać negatywnie na ich rozwój. Choć nie jesteśmy w stanie nieustannie towarzyszyć dziecku, należy zastanowić się, jak chronić dziecko przed wpływem szkodliwych treści z internetu – także w smartfonie.

W internecie znajduje się mnóstwo treści związanych z wulgaryzmami, przemocą czy pornografią. Jak chronić dziecko przed wpływem szkodliwych treści z internetu? Aby czuwać nad tym, co dzieci przyswajają podczas korzystania z internetu, stosuj programy filtrujące i blokady rodzicielskie, które pozwalają monitorować aktywność podopiecznych. Sporządźcie wewnętrzny regulamin korzystania z internetu. Porozmawiaj z dzieckiem o możliwych zagrożeniach i zachęcaj pociechę do mówienia o potencjalnych kontaktach z niebezpiecznymi treściami i zachowaniami. Nadzór osoby dorosłej nie zawsze jest jednak możliwy, dlatego to szczególnie ważne, aby uczyć dzieci jak samodzielnie rozpoznawać szkodliwe treści w internecie.

Z jakimi zagrożeniami ukrytymi w sieci mogą zetknąć się młodzi użytkownicy?

  • Internetowe challenge – jedną z popularnych zabaw są internetowe wyzwania. Niektóre z nich mają na celu czynienie dobra – zwiększanie popularności zbiórek pomocowych lub inne działania społeczne. Niestety większość wyzwań wynika z chęci sprawdzenia się wzajemnie w niebezpiecznych czynnościach, aby zaimponować innym – licząc na większą popularność dzięki obecności w internecie.
  • Patostreaming i szkodliwi influenserzy – w sieci nie brakuje działań balansujących na granicy prawa, które publikowane są w formie zdjęć lub materiałów wideo. Jednym z zagrożeń, jakie mogą napotkać dzieci, są treści kreowane przez patostreamerów. Patotreści związane są ze znęcaniem się psychicznym i fizycznym: przemocą, agresją, wulgarnością, często również alkoholem.
  • Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji i plotek – w internecie łatwo zbudować poczucie anonimowości i w związku z tym rozprzestrzeniać krzywdzące plotki, fałszywe informacje i hejt. Cyberprzemoc to duże zagrożenie dla małych i dużych użytkowników, dlatego zasada ograniczonego zaufania jest bardzo ważna podczas kontaktu z niesprawdzonymi źródłami. Temat związany z wirtualnymi oszustami znajdziecie w książce z drugiego poziomu serii „Czytam sobie” – „Kartofel i Werka Blogerka” w odpowiednim dla małych czytelników języku tłumaczy, że pozory mylą i nie możemy ufać w dobre intencje wszystkich osób poznanych w sieci.
Kartofel i Werka Blogerka okładka
  • Filtry i nakładki – dla dziecięcego odbiorcy nie ma wielkiej różnicy między siłą oddziaływania technologii deep fake* a nakładek filtrujących selfie na popularnych aplikacjach. Odróżnianie faktów od fikcji to umiejętność, którą powinniśmy przekazywać najmłodszym. Idealne ciała, gładka skóra i presja doskonałości związana z treściami publikowanymi w internecie sprawiają, że młodzi odbiorcy nie potrafią oddzielić wizerunku medialnego od naturalnego wyglądu twórcy. Negatywnie wpływa to na samoocenę i poczucie bycia wystarczającym u dziecka. Podobnie jak Maja, bohaterka książeczki „Chrapka na apkę” dziecko szybko odkryje, że tylko aplikacje używane świadomie i z opiekunem mogą być świetną zabawą.
  • Treści bezwartościowe – każdego dnia jesteśmy bombardowani informacjami i ogromną ilością wiedzy, dlatego do samodzielnego poruszania się po internecie konieczna jest umiejętność weryfikowania treści, aby nie angażować się w informacje marnujące czas, negatywne, obciążające niepotrzebnie dziecko.

Jak nauczyć dziecko unikać bezwartościowych treści w internecie?

Pokaż dziecku sprawdzone strony, z których można czerpać wiedzę, bez narażenia go na nadmiar niepotrzebnych informacji. Przede wszystkim zachęcaj pociechę do spędzania wolnego czasu nie tylko w internecie. Książka nie jest gorszą rozrywką od technologii, o czym przekonał się Mati, podczas wakacji u babci. Bohater książeczki „Złota rybka” nie jest przekonany do odłożenia tabletu, dlatego omija go mnóstwo frajdy. Najlepszym sposobem, jak chronić dziecko przed wpływem szkodliwych treści z internetu, jest pokazywanie mu innych form odpoczynku i rozrywki.

*Deep fake to obróbka dźwięku i obrazu, która ma na celu utworzenie fałszywych obrazów i dźwięków przy użyciu technik z zakresu sztucznej inteligencji.