Sensoryka u dziecka to bez wątpienia jeden z aspektów, o który powinniśmy nieustannie dbać w procesie jego dorastania. Odpowiednia stymulacja na różnych etapach jest konieczna, by dziecko prawidłowo się rozwijało. Jakie zabawy sensoryczne można zorganizować w czasie szkolnych zajęć? Sprawdź nasze pomysły!
Zabawy sensoryczne w szkole
Wielu osobom może wydawać się, że zajęcia tego typu mogą odbywać się tylko w czasie odpowiednio przygotowanej terapii integracji bodźców. Nic bardziej mylnego! Rozwijanie sensoryki u dziecka jest możliwe w czasie codziennych zajęć, także szkolnych.
Wcale nie musisz mieć dostępu do specjalnie zaplanowanej sali. Niektóre z zabaw dzieci z powodzeniem mogą wykonywać nawet w ławce. Jakie zabawy sensoryczne możesz zaproponować uczniom w klasie i jak możesz zainspirować ich do samodzielnych ćwiczeń?
Pomysły na zabawy sensoryczne dla dzieci w klasach I–III
Plastelina i masa solna
Kto z nas nie spędzał całych godzin na lepieniu z plasteliny najrozmaitszych figurek i kształtów. Tak samo pochłonąć dziecko może masa solna. Okazuje się jednak, że to nie tylko świetny sposób na kreatywne zajęcie, ale świetna zabawa sensoryczna, którą bez przeszkód zrealizujesz w szkole. Ugniatanie, sklejanie, wycinanie, rzeźbienie – to świetne ćwiczenia obfitujące w bodźce.
Ćwiczenia z wykorzystaniem naturalnych faktur i kształtów
Zabawy sensoryczne dla dzieci z powodzeniem połączysz też z nauką. Pomogą w tym kasztany, żołędzie, liście, ziarna fasoli, pestki dyni i wszelkie inne owoce natury, które przyjdą Ci do głowy. Zabawa może mieć charakter indywidualny lub grupowy – wrzuć wszystkie te przedmioty do słoika każdego z dzieci lub wiadra dla wszystkich uczniów (możesz też wyłożyć je na tacę).
Dzieci niech wyszukują poszczególne nasiona czy liście i dzielą je na grupy, liczą, porządkują. Taka zabawa może pomóc utrwalić popularne nazwy drzew i roślin, potrenować liczenie, określanie zbiorów. Jednocześnie mocno zaangażuje zmysł dotyku, słuch i wzrok – a o to właśnie chodzi w zabawach sensorycznych.
Konkurs na najlepszy węch
Nie zapominajmy jednak o węchu. Sprawdźcie, kto w klasie ma najbardziej czuły nos J Przygotujcie zestawy zapachowe o najróżniejszej woni. Jakie produkty możecie wykorzystać? Wszelkie owoce, niektóre warzywa, pieczywo… w zasadzie wszystko co mamy w lodówce. Każde dziecko niech z zasłoniętymi oczami próbuje zgadnąć, co wącha. A może zaangażujecie też zmysł dotyku? Wspólnie ustalcie zasady i przyznawajcie punkty. Niech wygra najlepszy J
Wspólne gotowanie
Skoro już będziecie mieć w klasie produkty spożywcze, koniecznie je wykorzystajcie. Gotowanie i przygotowywanie posiłku to jedna z najbardziej angażujących zabaw sensorycznych. Krojenie, smarowanie, próbowanie, zawijanie, mieszanie – to czynności wymagają skupienia i angażują wszystkie zmysły.
Nie zapomnij, że gotowanie jest także świetnym sposobem na naukę czytania! Wystarczy podsunąć dzieciom dostosowaną do ich wieku książkę kucharską. W serii „Czytam sobie” znajdziecie aż dwie – „Pora na Pomidora (w zupie)” i „Muffiny Eufrozyny”. W klasie zapewne nie macie możliwości, by upiec babeczki, ale z powodzeniem możecie zadbać o udekorowanie gotowych ciastek. Posypki, kremy, owoce (te drobne i te do pokrojenia) świetnie sprawdzą się w pobudzaniu wszystkich zmysłów uczniów.
Sprawdź też nasze pomysły na zabawy czytelnicze dla dzieci
Inspiracje na zabawy sensoryczne dla dzieci poza szkolnymi murami
Książki pomogą Ci także zainspirować dzieci do poznawania świata i angażowania w niego wszystkich zmysłów także po zajęciach szkolnych – szczególnie w czasie wakacji czy ferii. Świetnie nada się do tego zabawna wakacyjna historia „Fafik i kogut”. Szalony piesek, którego możecie już dobrze znać z serii „Czytam sobie” tym razem wyjeżdża razem z Nelką, swoją Panią, na wieś.
Dzieci doświadczają tego wyjazdu, jak tylko mogą – urządzają wycieczki rowerowe, cieszą się letnimi jagodami, budują tamy z kamyków i patyków, kąpią się w strumyku. Taki wyjazd to prawdziwa edukacja sensoryczna! Tak samo, wszystkimi swoimi zmysłami poznaje nowe otoczenie Fafik – goni za kurami i kogutem, ile starcza mu sił.
Zabawy sensoryczne czekają też na górskich szlakach – czy to latem, czy zimą. Zachęć dzieci do przeżywania takiego wyjazdu wszystkimi zmysłami. „Przygoda w Himalajach” pokaże dzieciom, że w czasie wycieczki można zwracać uwagę na każdy, nawet najmniejszy element krajobrazu.
Przekonaj dzieci, że warto doświadczyć wszystkiego, co nowe – skałę mogą poznać nie tylko wzrokiem, ale także jej dotknąć. Trawę, ziemię czy nawet szyszki można zbadać także stopami J Odważni zimą mogą spróbować pobiegać boso po śniegu – w końcu przygoda czeka nie tylko w Himalajach!