o ekologii

Myślisz, że zmiany klimatyczne to temat dla starszych dzieci np. nastolatków? Nic z tych rzeczy! Mali odkrywcy, którzy tak uwielbiają zadawać pytania, również potrzebują wiedzy o świecie. Jak zatem rozmawiać o smogu lub globalnym ociepleniu z kilkulatkami? Mamy sporo sprawdzonych pomysłów dla rodziców, nauczycieli oraz animatorów. Sprawdź!

Zmiany klimatyczne na świecie — czy ten temat już teraz Cię dotyczy?

Zmiany klimatyczne dzieją się tu i teraz. Wszyscy odczuwamy ich skutki na własnej skórze. W Polsce to zła jakość powietrza, fale upałów, silne wichury oraz pożary lasów, spowodowane globalnym ociepleniem. Rozmawiaj na ten temat z dziećmi i przekonuj je, że każdy z nas może zrobić coś dobrego dla ochrony klimatu. Jak przeprowadzić taką pogadankę? Oto 3 najważniejsze zasady.

  1. Kiedy rozmawiasz z dzieckiem na temat zmian klimatu, nie strasz, nie panikuj, nie przytaczaj drastycznych przykładów. Podkreślaj to, co jest pozytywne.
  2. Stosuj metafory. Na przykład mówiąc o planecie, cały czas podkreślaj, że ziemia to nasz dom. W domu nie śmiecimy, zatem w lesie czy na placu zabaw również nie można zostawiać papierków.
  3. „Nie martw się, że dzieci nigdy cię nie słuchają. Martw się, że zawsze cię obserwują”– z pewnością gdzieś już słyszałeś to zdanie. Jest ono bardzo ważne w kontekście edukacji ekologicznej. Dzieci Cię obserwują, zatem świeć przykładem: segreguj śmieci, ograniczaj zakupy, wybieraj rower zamiast samochodu, oszczędzaj wodę.

W realizacji tych trzech złotych zasad pomogą Ci książki z serii „Czytam sobie. Eko”, które w pomysłowy i prosty sposób wyjaśniają trudne zagadnienia związane ze zmianami klimatycznymi.

Przeczytaj też artykuł pt. Jak rozmawiać z dziećmi o ekologii?”

Smog i śmieci a zmiany klimatyczne

Kiedy myślisz o zmianach klimatycznych w Polsce, z pewnością w pierwszej kolejności pojawia się u Ciebie skojarzenie ze smogiem, który jest problemem w wielu naszych miastach. Jak wyjaśnić dzieciom to zjawisko? Najlepiej poprzez metaforę, tak jak w książeczce „Smog w centrum miasta”, którą napisała Dorota Łoskot-Cichocka.

Mała bohaterka tego opowiadania, słysząc w audycji określenie „smog w centrum miasta”, pomyślała o groźnym smoku. Jednak mama wyjaśniła jej, czym rzeczywiście jest prawdziwy smog.

Dzięki grze słów smog – smok, dzieci zapamiętają, że to zjawisko, tak jak bajkowy potwór, jest dla nas groźne.

Pomysł na dodatkową aktywność:  Smog to chmura szkodliwych związków chemicznych, pyłów i mgły. Puść wodze fantazji i narysuj, jaki kształt, kojarzący się z niebezpieczeństwem i szkodliwością, może przybrać smog w Twoim mieście (podpowiedź: kształt smoka, olbrzyma, dinozaura mięsożernego).

Kolejny ważny temat to śmieci, a właściwie ich odpowiednie segregowanie, czyli recycling. I tu z pomocą przychodzi książka „Awantura w śmietniku” napisana pięknym językiem przez poetę Marcina Barana. W opowiadaniu tym śmieci kłócą się ze sobą, bo doskonale wiedzą, że np. butelka nie może leżeć obok pudełka. Za pomocą metafory kłótni, dzieci uczą się, jakie są rodzaje odpadów, które śmieci „nie pasują do siebie” i jak je segregować.

Pomysł na dodatkową aktywność: Ze śmieci można zrobić też zabawki. Pomyślcie, jak w kreatywny sposób wykorzystać rolkę po papierze toaletowym.

Zainspiruj się:  „Jak zrobić ekologiczne zabawki dla dzieci? Oto 7 ciekawych pomysłów

Po co wieje wiatr?

Dzieci łatwiej zrozumieją zmiany klimatyczne, jeśli znają przyczyny różnych zjawisk przyrodniczych:

  •  z książki „Po co wieje wiatr” Rafała Witka dowiedzą się, jaki mamy pożytek z jego podmuchów,
  • opowiadanie „Wielki skarb” poety Marcina Sendeckiego będzie natomiast świetnym sposobem na pokazanie obiegu wody w przyrodzie i przykładów, jak można ją oszczędzać.

To też Cię zainteresuje: “Kreatywne sposoby na organizację lekcji przyrody”

Pomysł na dodatkową aktywność: Kiedy dzieci zdobędą już podstawową wiedzę ekologiczną, zaproponuj im, by narysowały swoje wymarzone miasto przyszłości. Następnie ich wizje porównaj z miastem przyszłości przedstawionym np. w książeczce „Futuropolis. Miasto jutra”.

Przeczytaj: „7 klasowych eko postanowień na Nowy Rok”

Jak rozmawiać z dzieckiem o zmianach klimatycznych? Przede wszystkim z otwartością, bez straszenia, pokazując różne ciekawe porównania i koncepty, które znajdziesz między innymi w książkach wydawnictwa HarperCollins z serii „Czytam sobie. Eko”.