Tajemnicze zwierzę grasujące w okolicy, zaszyfrowane wiadomości, młodzi bohaterowie, którzy „rozpaczliwie pragną wielkiej przygody” i dużo humoru w tle. „Sara, Kuba i rozróba” autorstwa Rafała Witka, czyli nowość z serii „Czytam, bo lubię” to książka przygodowa dla dzieci, która podbije serca czytelników w wieku powyżej 9 lat.
Idealna książka przygodowa dla dzieci istnieje
Dlaczego młodzi czytelnicy uwielbiają książki przygodowe z serii „Czytam, bo lubię”? Jej twórcy zadbali o to, aby każda pozycja spełniała 5 warunków dobrej literatury dla dzieci:
- porusza problemy bliskie dzieciom i przedstawia bohaterów,z którymi mogą się one utożsamić;
- podkreślała wartości ważne w życiu: przyjaźń, lojalność, szacunek do słabszych,
- ma wiele zwrotów akcji, zaskakujących rozwiązań i niesamowitych przygód;
- jest pełna humoru, zabawnych dialogów i opisów;
- ma formę sprzyjającą czytaniu: ciekawe ilustracje, wygodny format, przejrzysty podział na rozdziały i intrygującą okładkę.
Ponadto książki dla młodych czytelników i czytelniczek z serii „Czytam, bo lubię” nawiązują do różnych form literackich. Na przykład „Wierzbowa 13” czerpie z literatury fantasy i słowiańskich mitologii, a „Zapiski szczęściarza” – z powieści obyczajowej i kaukaskich legend. Z kolei w najnowszej pozycji „Sara, Kuba i rozróba” poza podstawowym tekstem czytelnik będzie miał do czynienia z krótkimi formami literackimi, takimi jak notatki reporterskie, listy, fragmenty dzieł naukowych czy stenogramy. A wszystkie te historie przełożone są na język zrozumiały dla współczesnych dzieci.
Przeczytaj również: „Czytam, bo lubię” – nowa seria wciągających powieści dla dzieci wychowanych na „Czytam sobie”
Szukasz książki dla dzieci do czytania? Sprawdź nowy tytuł „Sara, Kuba i rozróba”!
„Sara, Kuba i rozróba” to książka przygodowa dla dzieci, której bohaterowie dają się lubić od pierwszego rozdziału. Tytułowa bohaterka Sara Szczęściara jest rezolutną dziesięciolatką uwielbiającą pisać listy. Jak sama przyznaje: „Chce mieć korespondencyjnego przyjaciela w każdym kraju na świecie”. Dlaczego to dla niej takie ważne? Tę tajemnicę oraz wiele innych intrygujących zagadek czytelnik rozwikła w trakcie lektury. Przyjacielem Sary jest Kuba Rozróba – pomocny chłopak, mający „kiepską reputację” wśród nauczycieli, ale wielką pasję do nowych technologii i niesamowitych przygód.
To właśnie oni wpadają na trop tajemniczego stwora Bybołowa, który „należy do tej samej kategorii co Dziadek Mróz, Wróżka Zębuszka, Pech, Fuks i Wysokie Kieszonkowe”. Czy dzieciom (rzecz jasna przy pomocy dorosłych – Pana Berka, profesor Janiny Gładkostópki i pilota Pana Fiołka) uda się uchronić Bybołowa przed złoczyńcami? Kto w ich otoczeniu próbuje namieszać? I gdzie w końcu trafi tajemniczy stwór wydzielający woń przypominającą indyjskie kadzidło?
Autorem książki „Sara, Kuba i rozróba” jest Rafał Witek, znany młodszym czytelnikom z serii „Czytam sobie”, w ramach której stworzył kilkanaście tytułów o różnej tematyce: historii („Mur. O historii powojennego Berlina”, poziom 2), ekologii(„Po co wieje wiatr”, poziom 1) czy sporcie („Lewy, gola!”, poziom 1).Ilustracje do książki wykonał natomiast Daniel de Latour, który świetnie poradził sobie z nakreśleniem Bybołowa. Nie było to łatwe, bo główne cechy tego stwora, które zostały naukowo zaobserwowane, to „cieplutkość i przytulańskość”.
To też Cię zainteresuje: Szczęście a pewność siebie u dziecka. Czy to się ze sobą łączy?
Przygodowe książki dla dzieci, które inspirują
Ciekawe książki dla dzieci są źródłem pomysłów na zabawy i zajęcia, które można przeprowadzić w domu i szkole. Na podstawie lektury „Sara, Kuba i rozróba” proponujemy scenariusze aktywności do wykorzystania m.in. na lekcjach edukacji polonistycznej.
Szyfrujemy wiadomość
W książce „Sara, Kuba i rozróba” główna bohaterka wspomina o atramencie sympatycznym. Wyjaśnij dziecku, co to jest i przeprowadźcie eksperyment.
- Wyciśnijcie sok z cytryny.
- Namoczcie w tym roztworze patyczek kosmetyczny i napiszcie nim tajną wiadomość.
- Zostawcie kartkę do wyschnięcia.
- Aby odszyfrować wiadomość, zaprasujcie kartkę rozgrzanym żelazkiem. Z uwagi na bezpieczeństwo tę czynność powinien wykonać dorosły.
Tworzymy nazwy własne
Na lekcjach z edukacji polonistycznej lub języka polskiego zaproponuj zadanie słowotwórcze związane z tworzeniem nazw własnych. Zaprezentuj przykłady z książki: Sara Szczęściara, Gosia Gosposia, Janina Gładkostópka. Następnie zaproponuj, by dzieci stworzyły podobne nazwy związane ze swoim imieniem i cechą wyglądu lub charakteru, np. Kasia Kędziorek dla Kasi z kręconymi włosami.
Piszemy wiersz akrostyczny
Zaszyfrowaną wiadomość z listu od Profesor Gładkostópki utworzyły pierwsze litery każdego nowego zdania. Podobnie tworzy się wiersze akrostyczne – pierwsze litery kolejnych wersów wskazują na temat całego utworu. Poniżej przykład tego typu wiersza o kocie:
Kochany i mięciutki,
Ogonek ma milutki,
To mój najlepszy przyjaciel.
Niech każde dziecko napisze swój własny wiersz akrostyczny na zadany przez nauczyciela temat.
Nowa pozycja „Sara, Kuba i rozróba” z serii „Czytam, bo lubię” to dowód na to, że dobra książka przygodowa dla dzieci bawi, uczy i przekazuje cenne wartości. Podsuń ją nie tylko zapalonym czytelnikom, ale też tym, którzy jeszcze sceptycznie podchodzą do tej aktywności. Być może będzie to książka, dzięki której polubią czytanie.